MobilityWatch

Daimler kæmper med at følge med efterspørgslen – mangler microchips

Køretøjskoncernens lastilbsproduktion er særligt udfordret som følge af manglen på mikrochips, fortæller chef for Daimlers lastbildivision.

Foto: Kim Kyung Hoon/Reuters/Ritzau Scanpix

Mangel på mikrochips hæmmer salget af lastbiler hos Daimler, der på grund af forsyningskrisen ikke kan følge med efterspørgslen.

Det bekræfter topchef for Daimlers lastbilsdivision, Martin Daum, ifølge Reuters.

"Vi kommer helt sikkert til at sælge færre køretøjer, end vi kunne have solgt," udtaler topchefen over for en række journalister tirsdag og tilføjer, at problemet vil følge med ind i det næste år, hvilket kan resultere i et mindre overskud.

Ifølge Martin Daum har lastbilsdivisionen, der til december bliver separeret fra Daimler, ikke mulighed for at øge priserne ligesom bilproducenterne.

Til december bliver divisionen Daimler Trucks & Buses selvstændig, mens afdelingen for bilproduktion i februar 2022 skifter navn til Mercedes-Benz Group AG.

Separationen sker, da de to forretninger ikke vil følge samme produktionsstrategi i målet om at blive klimaneutrale.

Biler fra Mercedes-Benz skal være eldrevne, mens lastbiler og buser fra Daimler Trucks & Buses primært skal køre på brint. Et udfordrende marked, der i øjeblikket kæmper med forsyningsproblemer og begrænset infrastruktur.

Lastbilproducenten starter produktionen af sin første serie med elektriske lastbiler, Eactros, i Tyskland i denne uge. Høje produktionsomkostninger betyder, at prisen er omtrent tre gange så stor som en dieselækvivalent.

"Efterhånden som batteripriserne falder, vil vi helt sikkert videregive dette til vores kunder. Men hvor hurtigt dette vil ske, kan jeg ikke sige," udtaler Daum og tilføjer, at CO2-prissætning var presserende nødvendig for at forhindre produktion af fossile biler.

Daimler Trucks & Buses, der før pandemien høstede et årligt overskud på omkring 2 mia. euro - svarende til 15 mia. kr. bliver verdens største producent af lastbiler, når separationen, der i fredags blev godkendt af aktionærerne, er gennemført.

Aktien i den tyske køretøjsproducent falder tirsdag middag 0,9 pct. til 76,34 euro.

Selskabet afholder kapitalmarkedsdag den 11. november.

Ny Leman-topchef ser svære forhold for lange kundekontrakter 

Mere fra MobilityWatch

Læs også

Relaterede

Seneste nyt

MobilityWatch job

Se flere jobs

Se flere jobs

Watch job

Se flere jobs

Se flere jobs