
Som reaktion på SAS’ beslutning om at aflyse 4000 fly i sit sommerprogram, kritiser Dansk Pilotforening i Børsen flyselskabet for ikke at bruge sin stab af piloter. Flere af piloterne gik under coronakrisen på frivillig orlov eller blev opsagt med mulighed for genansættelse.
Men ansvarlig for drift i SAS, Simon Pauck Hansen, siger til avisen, at aflysningerne ikke handler om personalemangel, men om flymangel. Selskabet kan ikke få leveret alle bestilte Airbus-fly og samtidig kan SAS ikke få et antal leasede, mindre fly klar til tiden. Oveni det kniber det også med at nå at få gennemført den nødvendige træning for piloterne, siger han.
”Og samtidig ser vi nu, at mange lufthavne allerede her i maj er kritisk belastet, og nogle af dem beder os om at reducere trafikken. Alt dette gør, at vi er nødt til at ændre planlægningen, så der kommer ekstra marginer og passagererne undgår, at fly må aflyses i sidste øjeblik,” siger Simon Pauck Hansen til Børsen.