En del af Watch Medier

MobilityWatchlørdag28. januar 2023

  • Søg
  • Log ind
  • Fragt og logistik
  • Persontransport
  • Infrastruktur
  • Politik
  • Navne
  • Søg
  • Log ind
  • Seneste
  • Søg
  • Log ind
  • Fragt og logistik
  • Persontransport
  • Infrastruktur
  • Politik
  • Navne
27.04.2021kl. 09.29

Investeringsbank tror på flere milliard-opjusteringer fra Maersk ovenpå rateboom

Maersk har på grund af stigende efterspørgsel og volumener opjusteret forventningerne til hele 2021. Jefferies tror på, at verdens største containerrederi har flere opjusteringer i vente på grund af rateboom. Opdateret.
Foto: Jens Hartmann Schmidt
AF RITZAU FINANS OG SHIPPINGWATCH

Maersk er kommet godt fra start i 2021 og opjusterer forventningerne til hele årets indtjening med flere milliarder dollar.

Det meddelte containerrederiet mandag aften.

Der ventes nu et driftsresultat før af- og nedskrivninger, EBITDA, på 13-15 mia. dollar mod tidligere 8,5-10,5 mia. dollar. Det svarer til en opjustering på 4,5 mia. dollar målt på midtpunktet i de to intervaller.

Men den amerikanske investeringsbank Jefferies tror på, at verdens største containerrederi har flere opjusteringer i posen på grund af kraftigt stigende fragtrater.

Vi vurderer, at der fortsat kan være mulighed for et løft af forventningerne

David Kerstens, aktieanalytiker hos Jefferies.

"Vi vurderer, at der fortsat kan være mulighed for et løft af forventningerne, da fragtraterne kører et godt stykke over forventningerne", skriver Jefferies-analytiker David Kerstens i en kommentar til opjusteringen.

Sådan lyder vurderingen fra amerikanske Jefferies, der også allerede inden mandagens opjustering havde varslet, at både Mærsks egne forventninger og konsensus var alt for lavt.

Han påpeger, at en stigning på 5 pct. i fragtraterne vil give yderligere omtrent 1,3 mia. dollar til driftsresultatet før af- og nedskrivninger (EBITDA).

Stigende efterspørgsel og manglende containere

Mærsk venter nu efter opjusteringen mandag et driftsoverskud (EBITDA) på 13-15 mia. dollar mod den tidligere forventning om 8,5-10,5 mia. dollar.

I første kvartal fik rederiet et driftsoverskud EBITDA på 4 mia. dollar, viser foreløbige regnskabstal fra rederiet.

Omsætningen landede i første kvartal på 12,4 mia. dollar og driftresultatet, EBIT, blev 3,1 mia. dollar.

"Det gode resultat skyldes primært den særlige markedssituation med stigende efterspørgsel og dermed knaphed i forsyningskæderne og mangel på material (containere) til følge. I første kvartal 2021 steg voluminer i Ocean med 5,7 pct. og gennemsnitsraterne med 35 pct. i forhold til sidste år," skriver Maersk i meddelelsen.

Maersk hæver desuden sine forventninger til EBIT til 9-11 mia. dollar, mens forventningen til det frie cash flow bliver hævet til mindst 7 mia. dollar mod tidligere over 3,5 mia. dollar.

Skruer op for investeringsprogram

Endelig regner Maersk nu med kapitaludgifter, CAPEX, på cirka 7 mia. dollar, hvor forventningen tidligere lød på 4,5 til 5,5 mia. dollar, hvilket skyldes "højere omkostninger til indkøb af yderlige containere for at imødegå den nuværende knaphed i forsyningskæderne, forbedre servicepålideligeheden i Ocean, samt organisk vækst i Logistics & Services".

Maersk forventer nu, at den globale efterspørgsel kommer til at vokse 5-7 pct. mod tidligere 3-5 pct., men selskabet understreger, at der stadig er tale om stor usikkerhed.

"Handelsvilkårene for de kommende kvartaler er fortsat påvirkede af en højere end normal volatilitet grundet potentielle ændringer i det nuværende efterspørgselsmønster, knaphed i forsyningskæderne og mangel på materiel, som kan påvirke short-term container raterne," fremgår det af meddelelsen.

Boom på containermarkedet fortsætter

Maersks opjustering af resultaterne falder i tråd med, hvad andre konkurrenter og aktører oplever ske på et boomende containermarked.

Senest har containerrederiet Orient Overseas Container Line, OOCL, leveret en voldsom fremgang i første kvartal i år.

Her voksede omsætningen med hele 96 pct. til 3,01 mia. dollar, mens den samlede volumen blev øget med 23,8 pct.

Den markante fremgang er drevet af den tårnhøje efterspørgsel i containermarkedet, hvor flaskehalse og lageropbygning især i USA har ført til kapacitetsmangel.

En situation, der kun blev forstærket af blokeringen af Suez-kanalen i slutningen af marts, hvor skibet Ever Given sad fast i næsten en uge.

Samtidig har fragtraterne været sendt voldsomt i vejret i den sidste del af 2020 og den første del af 2021, fordi kapaciteten ikke har kunnet følge med efterspørgslen.

Containerindustrien kan forvente et glohedt marked i mindst to år endnu, sagde den store skibsejer af containerskibe, MPC Container Ships, til ShippingWatch i går.

(Opdateret med bl.a. citater fra Jefferies den 27. april 2021 kl. 7.41)

Denne artikel er bragt af vores søstermedie ShippingWatch.

Relaterede artikler:

  • Det glohede containermarked vil fortsætte i mimum to år endnu, vurderer topchef hos MPC Container Ships, Constantin Baack. | Foto: PR-FOTO

    Topchef ser "rygende varmt" containermarked vare mindst to år endnu

    For abonnenter

  • Foto: PR / OOCL

    OOCL fordobler omsætningen i første kvartal

  • Jefferies ser Maersk tjene 90 mia kr i 2021

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

!
Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

”Blue Water vil vokse – men det vil være med fokus på profitabel vækst, hvor vi holder fast i vores stærke værdier, unikke kundefokus og høje tilfredshed blandt både kunder og medarbejdere,” forsikrer Kurt Skov, stifter og afgående formand for Blue Water Shipping. | Foto: Carsten Andreasen/Ritzau Scanpix
Fragt og logistik

Blue Water-stifter lover "fokus på profitabel vækst" i livsværket

Kurt Skov træder tilbage som bestyrelsesformand for milliard-koncernen Blue Water Shipping, men han slipper ikke virksomheden, forsikrer han. Som bestyrelsesmedlem vil han ”følge med i den overordnede drift”.
  • Mr. Blue Waters afløser vil være formand på sin egen facon: "Jeg kan ikke gøre det på Kurts måde"

For abonnenter

Foto: Thomas Borberg/Ritzau Scanpix
Persontransport

Miljøorganisation kritiserer regeringens model for flyafgift

For abonnenter

Koji Sato, den nye adm. direktør, står til venstre for afgående topchef Akio Toyoda. | Foto: AFP/Ritzau Scanpix
Persontransport

Toyota udnævner ny topchef

For abonnenter

Foto: Toby Melville/Reuters/Ritzau Scanpix
Fragt og logistik

Royal Mail mister milliardbeløb på strejker

For abonnenter

Foto: Silas Stein/AP/Ritzau Scanpix
Fragt og logistik

Mærsk vil integrere Hamburger Süd og Sealand under samlet brand

Niels Henrik Rasmussen, adm. direktør i Donkey Republic | Foto: Pr / Donkey Republic
Persontransport

Børsnoteret delecykelselskab lægger an til at kæmpe med om større udbud

For abonnenter

Læs også

Niels Henrik Rasmussen, adm. direktør i Donkey Republic | Foto: Pr / Donkey Republic
Persontransport

Børsnoteret delecykelselskab lægger an til at kæmpe med om større udbud

Delecykelselskabet Donkey Republic har med nye investeringer lagt an til at kunne byde ind på større udbud i flere europæiske byer, fortæller direktør.

For abonnenter

Foto: Jens Hartmann Schmidt/Ritzau Scanpix
Persontransport

Molslinjens køb af Forsea er gennemført

Helsingør-rederiet Forsea er nu ejet af Molslinjen, efter parterne har fået styr på de sidste detaljer i handlen, der blev offentliggjort i november.

For abonnenter

Thomas Corneliussen, adm. direktør i Frode Laursen. | Foto: Casper Dalhoff/JPA
Fragt og logistik

Frode Laursen støtter milliardpulje til ellastbiler – men peger på større problem

Fragtkoncernen Frode Laursen bakker op om nyt forslag om en milliardpulje til indkøb af ellastbiler. Der er dog behov for at tage hånd om et større problem, mener direktør Thomas Corneliussen.

For abonnenter

Seneste nyt

  • Royal Mail mister milliardbeløb på strejker – 27. jan.
  • Miljøorganisation kritiserer regeringens model for flyafgift – 27. jan.
  • Blue Water-stifter lover "fokus på profitabel vækst" i livsværket – 27. jan.
  • Toyota udnævner ny topchef – 27. jan.
  • Flyproducent på jagt efter mere end 13.000 nye medarbejdere – 27. jan.
  • Mærsk vil integrere Hamburger Süd og Sealand under samlet brand – 27. jan.
  • Børsnoteret delecykelselskab lægger an til at kæmpe med om større udbud – 27. jan.
  • Nye Borgerlige får igen ny transportordfører – 27. jan.
  • SAS-bestyrelsen afholdt ti ekstraordinære møder sidste år – 27. jan.
  • OK skal opsætte ladestandere for Aarhus Kommune – 27. jan.
  • DB Schenker indgår aftale om stort antal eldrevne lastbiler – 27. jan.
  • Molslinjens køb af Forsea er gennemført – 27. jan.
  • DFDS-boss ser mulig eksplosion i efterspørgsel ved milliardpulje til grønne lastbiler – 27. jan.
  • Clever lancerer kæmpebatteri – 27. jan.
  • Borgmester vil mindske antallet af parter bag Aarhus Letbane efter it-fejl – 27. jan.
Flere nyheder

Job

  • Business Change Manager til implementering af fremtidens togs uddannelsesprojekter

Watch Job

  • Erfaren fuldmægtig eller advokat med interesse for danske og internationale virksomheder

  • Jurister søges til Corporate Legal i Danmarks Eksport & Investeringsfond

  • Head of Business Development

  • Centerdirektør til Sønderborg

  • Head of Compliance, DLA Piper Denmark

Se flere jobs

Job

  • Business Change Manager til implementering af fremtidens togs uddannelsesprojekter

Se flere jobs

Kolofon

MobilityWatch
Søg

Sektioner

  • Fragt og logistik
  • Persontransport
  • Infrastruktur
  • Politik
  • Navne
  • Sitemap
  • RSS feeds

Redaktør

Thomas Bo Christensen

tbc@mobilitywatch.dk

Tlf.: +45 3330 8441

Ansv. chefredaktør

Anders Heering

Udgiver

JP/Politikens Hus A/S

Annonceafdeling

annoncering@infowatch.dk

Tlf.: +45 7077 7481

Annoncering

Jobannoncering

job@infowatch.dk

Tlf.: +45 7077 7481

Job

Abonnement

Prøv MobilityWatch gratis eller få tilbud på et abonnement, der passer til lige netop dig eller din virksomhed.

mobilitywatch@infowatch.dk

Tlf.: +45 7077 7481

Læs mere om abonnement her

Adresse

MobilityWatch

Rådhuspladsen 37

1785 København V

Tlf.: +45 3330 8441

Retningslinjer

  • Persondatapolitik

Copyright © MobilityWatch — Alt materiale på denne side er omfattet af gældende lov om ophavsret

Microsoft er i gang med at udfase Internet Explorer – det er vi derfor også.
Vi anbefaler en af følgende browsere for en bedre oplevelse. Klik på et af ikonerne for at downloade en ny browser.

Med venlig hilsen,
MobilityWatch

Google ChromeMozilla FirefoxMicrosoft Edge