En del af Watch Medier

MobilityWatchlørdag28. januar 2023

  • Søg
  • Log ind
  • Fragt og logistik
  • Persontransport
  • Infrastruktur
  • Politik
  • Navne
  • Søg
  • Log ind
  • Seneste
  • Søg
  • Log ind
  • Fragt og logistik
  • Persontransport
  • Infrastruktur
  • Politik
  • Navne
04.05.2021kl. 12.40

Høje rater og stærkt marked kan fortsætte året ud for Mærsk

De ekstraordinære markedsvilkår med høje fragtrater ser ud til at holde året ud, hvilket vil komme Mærsk til gavn.
Foto: Amit Dave/Reuters/Ritzau Scanpix
AF RITZAU FINANS

Når A.P. Møller-Mærsk onsdag offentliggør regnskabstal for første kvartal, bliver det formentlig uden de helt store overraskelser, da selskabet allerede i sidste uge kunne løfte sløret for de vigtigste nøgletal for årets start og samtidig hæve sine forventninger til resten af året.

Det er tårnhøje rater, komplikationer i forsyningskæden og flere usædvanlige hændelser på markedet for global containerfragt, der har givet selskabet en solid start på året og mere optimisme omkring hele 2021.

Mærsk forventer nu at hente et driftsresultat før renter, skat samt af- og nedskrivninger (EBITDA) på mellem 13 og 15 mia. dollar i hele 2021 mod tidligere 8,5-10,5 mia. dollar.

Opret et gratis prøveabonnement på MobilityWatch her

Opjusteringen fra Mærsk blev meldt ud mandag aften i sidste uge.

Her gav selskabet desuden foreløbige tal for første kvartal, der er endt med et driftsoverskud (EBITDA) på 4 mia. dollar og et driftsresultat (EBIT) på 3,1 mia. dollar. Det er hentet på baggrund af en omsætning på 12,4 mia. dollar.

"Hovedtallene for første kvartal 2021 var nogenlunde som forventet, men opjusteringen af 2021-EBITDA-forventningerne til 13-15 mia. dollar var større end ventet. Det skyldes en forventning om, at de exceptionelle markedsvilkår kan fortsætte ind i fjerde kvartal," skriver Jyske Bank i en analyse forud for regnskabet.

Står stærkt i kontraktforhandlinger

Det var på forhånd ventet, at de høje rater ville vare ved som minimum i årets start, men de ekstraordinære markedsvilkår forventes nu at kunne holde ved året ud.

"Normaliseringen af containermarkedet tager længere tid end ventet, hvilket skyldes vedvarende flaskehalse i forsyningskæden og manglende kapacitet, som blev forværret af blokalen i Suezkanalen," skriver investeringsbanken Jefferies i en analyse.

Samtidig bød marts måned på den største genopbygning af lagre i USA til dato.

Ifølge Jefferies steg importen 68 pct. den måned, hvilket har skabt en endnu større efterspørgsel efter tomme containere, der længe har været en mangelvare.

En langsom normalisering af raterne i spotmarkedet kan dog blive en realitet mod årets afslutning, men ifølge Jefferies vil niveauet i de længere kontrakter i den situationen holde hånden under selskabet.

Også Jyske Bank hæfter sig ved de igangværende kontraktforhandlinger af længere kontrakter, som kan gavne Mærsk fremadrettet.

"Derudover forhandler Mærsk kontraktrater frem til maj, og med det nuværende fragtrateniveau står Mærsk meget stærk i forhandlingen, hvilket gør, at vi forventer forhøjede kontraktrater i 2022," skriver Jyske Bank.

Mærsks rateindtægter er omtrent ligeligt fordelt mellem lange kontrakter og spotmarkedet.

Ordrebog fordoblet globalt

Den manglende kapacitet har over det seneste halve år fået flere af Mærsks konkurrenter til at bestille nye skibe, og det skaber forhøjet risiko for et overudbud af kapacitet fremadrettet, skriver Jefferies.

"Mærsk er et af få containerrederier, der ikke har bestilt nye skibe, da selskabet prioriterer yderligere vækst inden for landbaseret containerlogistik, som er støttet af et opkøbsbudget på over 20 mia. dollar, hvilket svarer til cirka 50 pct. af markedsværdien," skriver Jefferies.

Tilbage i september 2020 lå den globale ordrebog på 8 pct., hvilket beskrives som historisk lavt. Den var ved udgangen af marts i år vokset til 17 pct. efter bestillinger for i alt 1 mio. teu i fjerde kvartal 2020 og 1,6 mio. teu i første kvartal 2021.

Størstedelen af de nye skibe ventes leveret på den anden side af 2022.

Massivt fokus på afkast kan skifte

En af administrerende direktør Søren Skous vigtigste målsætninger har siden hans tiltræden været at hæve afkastet på den investerede kapital. Selv om tallet er stigende, tror Jyske Bank ikke, at det holder ved.

"Fremadrettet kommer Mærsks aktiekurs til at blive drevet af udviklingen i den underliggende forretning. På kort sigt ser udsigterne meget stærke ud på grund af de ekstraordinært høje fragtrater, men i vores optik er det bare et spørgsmål om tid, før konkurrencen vender tilbage," skriver Jyske Bank.

"Spørgsmålet bliver, hvilket afkast Mærsk kan levere på den investerede kapital i de kommende år," fortsætter banken.

Mærsks logistiksatsning betyder nye folk på ledelsesgangene

Mærsk-selskab forventer øget containeraktivitet på Aarhus Havn

Relaterede artikler:

  • Vincent Clerc, direktør for Ocean & Logistics. | Foto: Yen Meng Jiin/AP/Ritzau Scanpix

    Mærsks logistiksatsning betyder nye folk på ledelsesgangene

  • Foto: Stine Rasmussen/JPA

    Mærsk-selskab forventer øget containeraktivitet på Aarhus Havn

  • Foto: Arnd Wiegmann/Reuters/Ritzau Scanpix

    Kuehne + Nagel leverer stærkt inden for sø- og luftfragt

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

!
Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

”Blue Water vil vokse – men det vil være med fokus på profitabel vækst, hvor vi holder fast i vores stærke værdier, unikke kundefokus og høje tilfredshed blandt både kunder og medarbejdere,” forsikrer Kurt Skov, stifter og afgående formand for Blue Water Shipping. | Photo: Carsten Andreasen/Ritzau Scanpix
Fragt og logistik

Blue Water-stifter lover "fokus på profitabel vækst" i livsværket

Kurt Skov træder tilbage som bestyrelsesformand for milliard-koncernen Blue Water Shipping, men han slipper ikke virksomheden, forsikrer han. Som bestyrelsesmedlem vil han ”følge med i den overordnede drift”.
  • Mr. Blue Waters afløser vil være formand på sin egen facon: "Jeg kan ikke gøre det på Kurts måde"

For abonnenter

Photo: Toby Melville/Reuters/Ritzau Scanpix
Fragt og logistik

Royal Mail mister milliardbeløb på strejker

For abonnenter

Photo: Silas Stein/AP/Ritzau Scanpix
Fragt og logistik

Mærsk vil integrere Hamburger Süd og Sealand under samlet brand

Niels Henrik Rasmussen, adm. direktør i Donkey Republic | Foto: Pr / Donkey Republic
Persontransport

Børsnoteret delecykelselskab lægger an til at kæmpe med om større udbud

For abonnenter

Foto: Thomas Borberg/Ritzau Scanpix
Persontransport

Miljøorganisation kritiserer regeringens model for flyafgift

For abonnenter

Koji Sato, den nye adm. direktør, står til venstre for afgående topchef Akio Toyoda. | Foto: AFP/Ritzau Scanpix
Persontransport

Toyota udnævner ny topchef

For abonnenter

Læs også

Thomas Corneliussen, adm. direktør i Frode Laursen. | Foto: Casper Dalhoff/JPA
Fragt og logistik

Frode Laursen støtter milliardpulje til ellastbiler – men peger på større problem

Fragtkoncernen Frode Laursen bakker op om nyt forslag om en milliardpulje til indkøb af ellastbiler. Der er dog behov for at tage hånd om et større problem, mener direktør Thomas Corneliussen.

For abonnenter

Foto: Tidsvilde Stine/Ritzau Scanpix
Fragt og logistik

Postnord efter kritik af opsagt aftale: Vi er fortsat landsdækkende

Postnord har opsagt aftalen med 200 butikker, som ikke længere skal udlevere pakker, men Postnord understreger, at man fortsat er landsdækkende, skriver Dagligvarehandlen. 

For abonnenter

Foto: Jens Hartmann Schmidt/Ritzau Scanpix
Persontransport

Molslinjens køb af Forsea er gennemført

Helsingør-rederiet Forsea er nu ejet af Molslinjen, efter parterne har fået styr på de sidste detaljer i handlen, der blev offentliggjort i november.

For abonnenter

Seneste nyt

  • Royal Mail mister milliardbeløb på strejker – 27. jan.
  • Miljøorganisation kritiserer regeringens model for flyafgift – 27. jan.
  • Blue Water-stifter lover "fokus på profitabel vækst" i livsværket – 27. jan.
  • Toyota udnævner ny topchef – 27. jan.
  • Flyproducent på jagt efter mere end 13.000 nye medarbejdere – 27. jan.
  • Mærsk vil integrere Hamburger Süd og Sealand under samlet brand – 27. jan.
  • Børsnoteret delecykelselskab lægger an til at kæmpe med om større udbud – 27. jan.
  • Nye Borgerlige får igen ny transportordfører – 27. jan.
  • SAS-bestyrelsen afholdt ti ekstraordinære møder sidste år – 27. jan.
  • OK skal opsætte ladestandere for Aarhus Kommune – 27. jan.
  • DB Schenker indgår aftale om stort antal eldrevne lastbiler – 27. jan.
  • Molslinjens køb af Forsea er gennemført – 27. jan.
  • DFDS-boss ser mulig eksplosion i efterspørgsel ved milliardpulje til grønne lastbiler – 27. jan.
  • Clever lancerer kæmpebatteri – 27. jan.
  • Borgmester vil mindske antallet af parter bag Aarhus Letbane efter it-fejl – 27. jan.
Flere nyheder

Job

  • Business Change Manager til implementering af fremtidens togs uddannelsesprojekter

Watch Job

  • Senior Porteføljemanager

  • Tilbudschef - NCC Renovering Vest

  • Business Change Manager til implementering af fremtidens togs uddannelsesprojekter

  • Salesforce-udvikler eller -arkitekt

  • Regnskabs-/økonomichef

Se flere jobs

Job

  • Business Change Manager til implementering af fremtidens togs uddannelsesprojekter

Se flere jobs

Kolofon

MobilityWatch
Søg

Sektioner

  • Fragt og logistik
  • Persontransport
  • Infrastruktur
  • Politik
  • Navne
  • Sitemap
  • RSS feeds

Redaktør

Thomas Bo Christensen

tbc@mobilitywatch.dk

Tlf.: +45 3330 8441

Ansv. chefredaktør

Anders Heering

Udgiver

JP/Politikens Hus A/S

Annonceafdeling

annoncering@infowatch.dk

Tlf.: +45 7077 7481

Annoncering

Jobannoncering

job@infowatch.dk

Tlf.: +45 7077 7481

Job

Abonnement

Prøv MobilityWatch gratis eller få tilbud på et abonnement, der passer til lige netop dig eller din virksomhed.

mobilitywatch@infowatch.dk

Tlf.: +45 7077 7481

Læs mere om abonnement her

Adresse

MobilityWatch

Rådhuspladsen 37

1785 København V

Tlf.: +45 3330 8441

Retningslinjer

  • Persondatapolitik

Copyright © MobilityWatch — Alt materiale på denne side er omfattet af gældende lov om ophavsret

Microsoft er i gang med at udfase Internet Explorer – det er vi derfor også.
Vi anbefaler en af følgende browsere for en bedre oplevelse. Klik på et af ikonerne for at downloade en ny browser.

Med venlig hilsen,
MobilityWatch

Google ChromeMozilla FirefoxMicrosoft Edge