MobilityWatch

Brancheforening frygter strenge EU-krav til grøn brint på transportområdet

Kommende EU-krav til grøn brint kan blive så stramme, at de umuliggør brug af teknologien i dansk og europæisk transport, advarer brancheforening.

Foto: Jens Dresling/Politiken/Ritzau Scanpix

Lækkede papirer fra EU-Kommissionen lægger op til flere kriterier for, hvad der kan defineres som grøn brint på transportområdet, og det får vindbranchens organisation Wind Denmark til at advare om konsekvenserne.

Det skriver Børsen.

EU-dokumenterne lægger f.eks. op til, at man hvert 15. minut skal kunne dokumentere, at elektrolyseanlæg, der producerer brint, er drevet af vedvarende energi, hvilket være så godt som umuligt i Danmark, hvor strøm afregnes på timebasis.

"Vi er om nogen optagede af, at brint i fremtiden skal være baseret på vedvarende energi. Så det skal vi have styr på. Men samtidig skal det også være et system, der kan fungere – og helst fungere på tværs af lande, markeder og sektorer," udtaler Jan Hylleberg, adm. direktør i Wind Denmark, EU-papirerne, som skal behandles i en ekspertgruppe og derefter i høring.

Michelin i milliardsatsning på brint 

Produktion lige til hoveddøren skal give forspring til Nordsøens havvind

Everfuel skal levere brint til CO2-frit koncept til shipping 

Mere fra MobilityWatch

Debat: Ro om afgifterne er afgørende for grøn omstilling

Den grønne omstilling af transportsektoren går nu hurtigere, end de fleste havde forestillet sig. Politikernes opgave i den kommende valgperiode er derfor at sikre fortsat ro om afgifterne, skriver direktør i Autobranchen Danmark i MobilityWatchs debatserie op til valget.

Læs også

Relaterede

Seneste nyt

MobilityWatch job

Se flere jobs

Se flere jobs

Watch job

Se flere jobs

Se flere jobs