MobilityWatch

Brancheforening frygter strenge EU-krav til grøn brint på transportområdet

Kommende EU-krav til grøn brint kan blive så stramme, at de umuliggør brug af teknologien i dansk og europæisk transport, advarer brancheforening.

Foto: Jens Dresling/Politiken/Ritzau Scanpix

Lækkede papirer fra EU-Kommissionen lægger op til flere kriterier for, hvad der kan defineres som grøn brint på transportområdet, og det får vindbranchens organisation Wind Denmark til at advare om konsekvenserne.

Det skriver Børsen.

EU-dokumenterne lægger f.eks. op til, at man hvert 15. minut skal kunne dokumentere, at elektrolyseanlæg, der producerer brint, er drevet af vedvarende energi, hvilket være så godt som umuligt i Danmark, hvor strøm afregnes på timebasis.

"Vi er om nogen optagede af, at brint i fremtiden skal være baseret på vedvarende energi. Så det skal vi have styr på. Men samtidig skal det også være et system, der kan fungere – og helst fungere på tværs af lande, markeder og sektorer," udtaler Jan Hylleberg, adm. direktør i Wind Denmark, EU-papirerne, som skal behandles i en ekspertgruppe og derefter i høring.

Michelin i milliardsatsning på brint 

Produktion lige til hoveddøren skal give forspring til Nordsøens havvind

Everfuel skal levere brint til CO2-frit koncept til shipping 

Mere fra MobilityWatch

DI bifalder ny finanslovsaftale uden flyafgift

Hos DI Transport er direktør Michael Svane glad for, at en flyafgift ikke fandt vej til ny finanslov. Organisationen mener dog, at andre elementer i delaftale giver en "startbane" for grøn omstilling af luftfarten.

Læs også

Relaterede