MobilityWatch

Skyhøje fragtrater løfter overskuddet markant hos Mærsk

Den markante efterspørgsel og den enorme væskt i e-handel påvirker særligt de høje fragtrater, som kommer Mærsk til gavn.

Foto: Marcos Moreno/AP/Ritzau Scanpix

A.P. Møller-Mærsk tjente markant flere penge på de nedre regnskabslinjer i første kvartal, end tilfældet var i samme periode et år tidligere.

Mærsk landede i januar, februar og marts et overskud for de fortsættende aktiviteter på 2717 mio. dollar mod et overskud på 209 mio. dollar i første kvartal sidste år.

Det underliggende overskud blev 2696 mio. dollar mod 197 mio. dollar i første kvartal 2020.

Opret et gratis prøveabonnement på MobilityWatch her

Ekstraordinært høje rater trækker op

Resultaterne i første kvartal er steget voldsomt som følge af markant højere fragtrater end i første kvartal sidste år. Det skyldes massiv genopbygning af lagre, enorm vækst i e-handlen og en generelt langt højere efterspørgsel, end udbuddet har kunnet følge med til.

Den tendens er blot blevet forstærket af trafikproppen i Suezkanalen i marts, hvor et kæmpe Evergreen-skib blokerede for trafikken.

Den heftige aktivitet fik mandag i sidste uge Mærsk til at opjustere forventningerne til hele 2021' driftsresultat før af- og nedskrivninger (ebitda) ganske markant.

I den forbindelse blev der også præsenteret foreløbige tal for første kvartals omsætning, der endte på 12,4 mia. dollar, mens driftsresultatet (ebitda) voksede til 4,0 mia. dollar. Det skal sammenlignes med henholdsvis 9,6 mia. dollar og 1,5 mia. dollar på de to poster i første kvartal sidste år.

Bedre end ventet

Mærsk har ikke indsamlet nye estimater fra analytikerne efter opjusteringen, hvor forventningerne til hele årets ebitda blev løftet til 13-15 mia. dollar fra tidligere ventet 8,5-10,5 mia. dollar.

Inden opjusteringen mandag i sidste uge lød medianen af estimater fra 19 analytikere på en omsætning på 12,39 mia. dollar i første kvartal og et ebitda på 4093 mio. dollar.

Forventningerne til resultatet af de fortsættende aktiviteter lød på 2292 mio. dollar, og analytikernes bud på det underliggende overskud var inden opjusteringen på 2226 mio. dollar.

A.P. Møller-Mærsk har markant fremgang i logistikenhed

Mærsk fremskynder tilbagekøb og lancerer nyt herefter 

Mere fra MobilityWatch

DI bifalder ny finanslovsaftale uden flyafgift

Hos DI Transport er direktør Michael Svane glad for, at en flyafgift ikke fandt vej til ny finanslov. Organisationen mener dog, at andre elementer i delaftale giver en "startbane" for grøn omstilling af luftfarten.

Læs også

Relaterede