MobilityWatch

Danske CO2-reduktioner i transporten var canadisk luft

Næsten en halv million ton af den CO2, der blev fortrængt i den danske transport sidste år, var i form af kreditter fra gaskraftværker i Canada. Vi har blot gjort, hvad politikerne ønskede, siger brændstofbranchen.

I 2020 kom en fjerdedel af den forpligtede CO2-reduktion fra brændstoffer ikke fra grønnere benzin og diesel, men i stedet fra køb af kvoter fra canadiske gasprojekter. | Foto: Finn Frandsen

Der findes flere måder at få en bil til at udlede færre drivhusgasser. Den kan f.eks konverteres til at køre på strøm i stedet for benzin eller diesel, eller der kan hældes en større andel biobrændstof i tanken. Eller et canadisk olie- og gasselskab kan bruge luftkompressorer til at rense sine rør i stedet for at vente dem med gas.

Sidstnævnte står muligvis ikke på første side i tekstbøgerne. Men ikke desto mindre var det netop reduktioner fra tre af canadiske Arc Resources gasprojekter, der stod for omkring en fjerdedel af det danske CO2-reduktion fra transportsektoren sidste år. Eller helt præcis 431.250 ton CO2-ækvivalenter.

Allerede abonnent? Log ind.

Læs hele artiklen

Få adgang i 14 dage for 0 kr.
Det kræver intet kreditkort, og du vil ikke overgå til et betalt abonnement efterfølgende.

  • Adgang til alle låste artikler
  • Modtag vores daglige nyhedsbreve
  • Fuld adgang til vores app
Der skete en fejl. Prøv venligst igen senere

Få fuld adgang til dig og dine kollegaer.

Start et gratis virksomhedsprøveabonnement

Mere fra MobilityWatch

Debat: Ro om afgifterne er afgørende for grøn omstilling

Den grønne omstilling af transportsektoren går nu hurtigere, end de fleste havde forestillet sig. Politikernes opgave i den kommende valgperiode er derfor at sikre fortsat ro om afgifterne, skriver direktør i Autobranchen Danmark i MobilityWatchs debatserie op til valget.

Læs også

Relaterede

Seneste nyt

MobilityWatch job

Se flere jobs

Se flere jobs

Watch job

Se flere jobs

Se flere jobs