MobilityWatch

Analysehus tror tidligst på normalt fragtmarked nær årsskiftet

Det varer enn rum tid endnu, før markedet for containerfragt kan nærme sig en normalisering, vurderer. Citi Research.

Foto: Jason Redmond/Reuters/Ritzau Scanpix

Det bliver tidligst ved udgangen af året eller i begyndelsen af 2022, at markedet for containerfragt kan nærme sig en normalisering, lyder det i analyse fra Citi Research.

Raterne for containerfragt er steget de seneste mange uger med få undtagelser og slog senest rekord fredag, hvor SCFI steg 1,8 pct. til 3495,76.

"Det er usandsynligt, at fragtraterne vil komme under pres i den nærmeste fremtid," skriver analysehuset.

Det skyldes ifølge Citi, at fragter hos containerrederierne lige nu skal bestilles mellem seks uger og tre måneder i forvejen, mens udnyttelsesgraden ligger på 100 pct. på hovedruten. På returruten er udnyttelsesgraden det halve, men det skyldes forsinkelser i havnene, uddyber Citi.

Også på land hober lasterne sig op, og der dannes køer, fordi der ikke er nok hænder til at tage sig af de mange containere, der bliver leveret. I perioder har det været på grund af smitte, men det hænger også sammen med sikkerhedsforanstaltninger, der skal sikre, at udbrud ikke sker.

"Køerne på land vil også vare ved i længere tid, da det er forventningen, at social afstand ved havnene vil fortsætte i de fleste markeder," skriver Citi Research.

Forudsigelserne er på linje med de forventninger, som A.P. Møller-Mærsk tidligere har meldt ud.

Den manglende kapacitet og det manglende udstyr betyder sammen med flaskehalse, at Mærsk ikke tror på en normalisering af markedet i 2021.

Når markedet på et tidspunkt alligevel vil nærme sig normalen, forventer Mærsk, at det bliver på et højere niveau, end man hidtil har set og forventet.

"Tredje coronabølge" skyller ind over logistikkæderne 

 

Mere fra MobilityWatch

Læs også

Relaterede