Fragtlobby efter aftale om infrastruktur: Svært at forestille sig grøn omstilling af tung transport

Direktør i brancheorganisationen DTL - Danske Vognmænd Erik Østergaard kritiserer i et debatindlæg i Altinget regeringen for ikke at være realistiske om udgifter til grøn omskitning af lastvognssektoren på baggrund af et interview i Altinget med transportminister Benny Engelbrecht (S).
I gårsdagens interview bliver ministeren fremstillet kritik, der går på, at den nye infrastrukturaftale ikke er klimavenlig nok i forhold til eksempelvis den tunge transport, hvortil han bl.a. svarer, at der er sat 275 mio. kr. af til drivmiddelinfrastrukturen for den tunge vejtransport, samt at der i sidste uge blev oprettet en pulje på 50 mio. kr. til tilskud til indkøb af el-lastbiler.
Men det er ikke i nærheden af at være nok, lyder det fra Erik Østergaard, der fortæller, at det ifølge DTL’s beregninger vil koste mellem 4 og 18 mia. kr. årligt at omstille sektoren til at være klimavenlig, og at en el-lastbil koster tre gange så meget som en dieseldreven vogn.
”Når man dertil lægger, at el-lastbilers anvendelsesmuligheder er meget begrænsede på grund af beskeden rækkevidde og lasteevne samt behovet for hyppig opladning, må man konstatere, at eldrift langt fra er nogen konkurrencedygtig løsning,” skriver han i debatindlægget.
Erik Østergaard efterspørger derfor større politisk opbakning og finansiering af omstillingen, eksempelvis via en økonomisk støtte, som udligner kostprisen på en el-lastbil kontra en med en dieselmotor.
Danmark har fået en ny infrastrukturplan – få overblikket her