MobilityWatch

Normalitet i forsyningskæderne har stadig lange udsigter – Mærsk peger på flere faktorer

Centrale aktører vurderer, at der stadig vil gå tid, før de globale forsyningskæder er tilbage til normale tilstande.

Foto: AFP/Ritzau Scanpix

Pandemien har for alvor afsløret svagheder i den globale forsyningskæde, og det kan nu mærkes i de detailkæder og butikker, der sælger produkter, som fragtes fra Asien.

Det skriver Berlingske i en artikel, hvor Ikea og Mærsk vurderer, at normale tilstande fortsat ligger et stykke ude i fremtiden.

"Der er tale om en global forsyningskæde, der er presset helt fra produktionen til levering. Jeg har set det her ske gennem årene, men aldrig at det er foregået på samme tid over hele verden," siger Lars Mikael Jensen, der er netværkschef i Mærsk, til avisen.

Han lægger vægt på, at der tale om en yderst usædvanlig udvikling som følge af coronanedlukning over hele verden samt forsinkelser i containerfragt grundet lukningen af Kinas store Yantian-havn og skibet Ever Given, der sad på tværs i Suezkanalen, mens flere industrier også har været ramt af manglen på mikrochips.

Ny containerterminal i København skal stå klar i 2023 

Mere fra MobilityWatch

DB Cargo lægger ny stor togordre

DB Cargo, der er ejet af Deutsche Bahn, har lagt en større ordre på ny tog som en del af sit langsigtede mål om at erstatte sine 900 dieseldrevne tog.

Læs også

Relaterede