MobilityWatch

Vindmølle-kæmpe kalder situationen på transportmarkedet for "uden fortilfælde"

Vestas er udfordret af store omkostninger til transport og lav kapacitet i markedet. Alene siden marts er transportomkostningerne steget 60 pct.

Foto: United Heavy Lift

Stigende transportomkostninger og knaphed på transport er den største "modvind" for vindmølleproducenten Vestas i år.

Det siger finansdirektør hos Vestas Marika Fredriksson i et interview med Ritzau Finans efter vindmølleproducentens regnskab for andet kvartal.

"Transport er den største modvind, vi har overordnet set i år. Det er ikke kun et omkostningsspørgsmål, men også et knaphedsspørgsmål. Transportører giver kapaciteten til dem, som betaler mest. Det er det marked, vi er i nu desværre," siger Marika Fredriksson.

Hun fortæller, at omkostningerne på transport er blevet tredoblet på et år, og der har også været en skarp stigning siden den foregående regnskabsrapportering.

"Alene fra marts har vi set en stigning på 60 pct. på transport. Det havde vi åbenlyst ikke ventet og udviklingen er uden fortilfælde," siger Marika Fredriksson.

Udover de stigende transportomkostninger er selskabet også ramt af råvareprisstigninger og restriktioner som følge af covid-19. Det gælder ikke mindst på stål, som udgør en stor omkostning i produktionen af vindmøller.

"Stål er bestemt en modvind. Produktionen af stål på globalt plan er ikke oppe i fulde omdrejninger, så priserne er meget høje. Men i år ser vi klart, at transport er den største modvind - efterfulgt af råmaterialer og i særdeleshed af stål."

De stigende omkostninger betyder dog ikke, at Vestas nu har tabsgivende kontrakter i ordrebogen.

"Nej, hvis vi havde tabsgivende kontrakter, skulle vi åbenlyst have tænkt anderledes. Vi har en god ordrebog med en god profitabilitet, men vi har også sagt, at vi har en planlægningshorisont for disse projekter, og hvis vi får brug for at ændre noget på det, så møder vi omkostningsstigninger om det så er på råmaterialer eller transport," siger finansdirektøren.

Vestas nedjusterede i halvårsregnskabet forventningerne til 2021, hvor selskabet nu venter en omsætning på 15,5-16,5 mia. euro inklusive Service og en EBIT-margin før særlige poster på 5-7 pct.

Tidligere ventede selskabet en omsætning på 16-17 mia. euro og en EBIT-margin før særlige poster på 6-8 pct.

V vil tage chaufførudfordring op med minister: "Jeg ser på det med stor alvor"  

Stort rederi og logistikselskab sagsøgt i USA på grund af særlig Cuba-lov 

Mere fra MobilityWatch

Yngre piloter går nu i åben krig med SAS-piloterne og Dansk Metal

Flyvebranchens Personaleunion, FPU, der især organiserer de yngre piloter, går midt i SAS-konflikten og pilotstrejken i struben på deres egne pilotkolleger og Dansk Metal. Dansk Metal kannibaliserer og ønsker blot de yngre piloters arbejdspladser lukket, siger FPU-formanden.

Læs også

Relaterede