MobilityWatch

Transportbranche efterspørger klare rammer for grøn omstilling: "Vi har ikke råd til at satse på en død and"

Det er ikke muligt for transportbranchen at vente i længere tid på, at politikerne får lagt en retning for omstillingen af den tunge transport. Sådan lød det under en debat på Transportmessen 2021, hvor minister Benny Engelbrecht om formiddagen ellers manede til tålmodighed.

Debat om grøn omstilling af den tunge transport. I debatten deltog Joakim Nilsson fra Volvo, Jakob Steffensen fra DFDS, Peter Krogsgaard fra Københavns Lufthavn, Erik Østergaard fra DTL, Michael Svane fra DI Transport, Kristian Pihl Lorentzen fra Venstre, Niels Flemming Hansen fra Konservative og Thomas Jensen fra Socialdemokratiet. | Foto: Anja Hauge

Det er endnu ikke til at vide, hvilken grøn teknologi der vil vinde, når den sorte vejgodstransport skal omstilles til mere klimavenlige teknologier.

Sådan lød det fra transportminister Benny Engelbrecht (S), der onsdag formiddag på Transportmessen 2021 opfordrede til tålmodighed, når det kommer til etableringen af rammer for grøn omstilling.

Men der skulle ikke gå mere end nogle timer, før branchen kom med den modsatte opfordring til ministeren:

Der er brug for klare rammer nu, lød det fra både brancheorganisationer, virksomheder og politikere under en debat om grøn omstilling af den tunge transport.

En af dem var forretningsudviklingschef i Volvo, Joakim Nilsson:

"Vi har brug for nogle beslutninger. Vi har brug for at vide, hvad vi skal satse på hvor. Hvilke segmenter inden for lastbilbranchen skal køre på hvilket brændstof? Hvor kommer brændstofmidlerne til at være til rådighed på den lange bane? Ellers kan vi ikke rådgive vores kunder."

Vi har ikke råd til at kun at holde os til el. Vi bliver tvunget til at anerkende, medmindre vi skal sidde og vente på vores flade røv frem til 2030, at vi er nødt til at bringe alle muligheder i spil.

Michael Svane, branchedirektør for DI Transport

Joakim Nilsson fortalte, at Volvo selv tror på løsningerne: el, biogas og brint, men at selskabet ikke kan risikere at give en anbefaling til kunderne, som ikke fungerer om otte år:

"Vi har ikke råd til at satse på noget, som er en død and, eller en retning, som vi ikke kommer til at bruge i Danmark. Vi har historisk set eksempler på, at vi har anbefalet noget til kunderne, som endte med ikke at kunne lade sig gøre. Det skal vi ikke have noget af her, for det er der ingen af os, der har råd til," sagde Joakim Nilsson under debatten.

Udgangspunkt i virkeligheden

Branchedirektør for DI Transport, Michael Svane, fortalte under debatten, at der i Danmark i dag er 46 indregistrerede lastbiler på el og 3 på brint.

Ifølge ham er det et godt eksempel på, hvorfor der er brug for nogle konkrete rammer, da vognmændene ellers fraholder sig fra at investere i den grønne teknologi.

"Vi er nødt  til at tage udgangspunkt i, at når vi diskuterer klima, så handler det om hverdagen. Vi skal ud med varerne, og bilen og chaufføren skal også hjem igen," lød det fra Michael Svane.

Michael Svane pointerede, at politikerne også er nødt til at se på de muligheder, som eksisterer i dag, frem for at tage klimaomstillingen i et stort spring i form af el eller brint.

Foto: Anja Hauge
Foto: Anja Hauge
 

Her nævnte han bl.a. biodiesel - også kaldet HVO - som også Herning Turistfart og Circle K slog et slag for som en midlertidig løsning i et oplæg under messen.

Der er nemlig brug for en midlertidig løsning, indtil man ved, hvad den vindende teknologi bliver, lød det fra branchedirektøren:

"Vi har ikke råd til at kun at holde os til el. Vi bliver tvunget til at anerkende, medmindre vi skal sidde og vente på vores flade røv frem til 2030, at vi også skal have biogas. El skal nok komme, det samme med brint, men vi er nødt til at bringe alle muligheder i spil."

Afgiftsstrukturen bør klarlægges

MobilityWatch spurgte transportministeren onsdag, om politikerne ikke bliver nødt til at træffe et valg for den grønne omstilling, så branchen ved, hvilken type teknologi, der skal investeres i.

Svaret fra ministeren lød, at virkeligheden nok nærmere bliver en kombination af de forskellige teknologier, og han lagde vægt på, at der i løbet af det næste år skal udarbejdes en mere konkret strategi.

Læs mere her: Minister til den tunge transport: Vi kan ikke forudse den vindende teknologi

Ifølge direktør i brancheorganisationen DTL - Danske Vognmænd, Erik Østergaard, er det svar langt fra klart nok til de vognmænd, som står med udfordringerne her og nu.

"Der sidder en masse mennesker hernede, som tænker, hvad kan jeg bruge det til? Jeg står og skal investere i en ny lastbil - hvordan er det helt præcist, jeg kommer videre? Indtil nu, hvis jeg var i jeres bukser, så var jeg ikke blevet ret meget klogere," lød det fra Erik Østergaard til tilhørene i salen for emnet grøn transport.

"Vi savner simpelthen at få nogle meget mere præcise rammer for, hvordan skal vi komme videre i den her grønne omstilling," sagde Michael Østergaard.

En af de ting, han lagde vægt på, var, at der skal sættes form på, hvordan fremtidens afgiftsstruktur kommer til at se ud.

Han henviste til, at omstillingen væk fra fossilfrie køretøjer vil føre til et hul i statskassen på ca. 30 mia. kr., og derfor kan det lige så godt blive klarlagt nu, hvordan det hul skal dækkes af afgifter på de nye drivmidler. Ellers er det ikke muligt for vognmændene at beregne omkostningerne ved at investere i en grøn lastbil.

Foto: Anja Hauge
Foto: Anja Hauge
 

Transportordfører for Venstre, Kristian Pihl Lorentzen, kom brancheaktørerne imøde, da han anerkendte, at der er brug for politisk handling nu.

"Der mangler nogle politiske rammer for, hvad vilkårene er, hvis jeg køber en grøn lastbil. Det har vognmændene brug for, da der er noget, der hedder afskrivning. Det er et begreb, vi politikere alt for tit glemmer, men det må vi ikke glemme her," sagde Kristian Pihl Lorentzen.

Under debatten deltog også Jakob Steffensen, der er i spidsen for innovation i rederiet DFDS, Peter Krogsgaard fra Københavns Lufthavn samt transportordførerne Niels Flemming Hansen (K) og Thomas Jensen (S).

DFDS og Volvo: Vigtige beslutninger om grøn omstilling skal ikke træffes i Danmark

Speditionsforsker: Chaufførmangel står i vejen for fremtidig værdiskabelse 

Mere fra MobilityWatch

DI bifalder ny finanslovsaftale uden flyafgift

Hos DI Transport er direktør Michael Svane glad for, at en flyafgift ikke fandt vej til ny finanslov. Organisationen mener dog, at andre elementer i delaftale giver en "startbane" for grøn omstilling af luftfarten.

Læs også

Relaterede