MobilityWatch

Søren Skou tror på meget stærkt tredje kvartal – og næsten lige så stærkt fjerde kvartal

Mærsk har endnu en gang opjusteret forventningerne, og logistikkæmpen forventer, at de gode takter vil fortsætte året ud, fortæller topchef Søren Skou.

Foto: Casper Holmenlund Christensen

Det er en høj vækst i verdensøkonomien, der sammen med manglende kapacitet i havnene og på skibene betyder, at A.P. Møller-Mærsk nu opjusterer forventningerne til 2021 for tredje gang i år.

Det sker halvvejs inde i tredje kvartal, der traditionelt er containerrederiernes højsæson.

"Vi tror på et super stærkt tredje kvartal og et næsten lige så stærkt fjerde kvartal, og det er det, der ligger i vores guidance," siger Søren Skou, administrerende direktør i A.P. Møller-Mærsk, til MarketWire.

Mærsk venter nu et driftsresultat før af- og nedskrivninger på 22-23 mia. dollar mod tidligere ventet 18-19,5 mia. dollar. Samtidig løftes forventningerne til EBIT-resultatet til 18-19 mia. dollar fra tidligere 14-15,5 mia. dollar.

Mærsk har senest opjusteret sine forventninger for knap syv uger siden. Siden da er raterne blot fortsat med at stige i spotmarkedet, og selskabet har desuden fået bedre overblik over resten af året.

"Grunden til at vi kommer med en opjustering i midten af september, hvor vi ikke engang er i fjerde kvartal, er, at vi har en hel masse data for, hvad vores bookings er, og hvad vores puchase orders (indkøbsordrer, red.) er, som gør, at vi nu mener, vi kan se til resten af året," siger Søren Skou.

Samtidig buldrer verdensøkonomien derud ad, og Mærsk regner med en vækst på 7,8 pct. i år, når man sammenligner med sidste år.

"Det er meget pænt, og det er mange år siden, vi har set så høj vækst. Det giver en stor efterspørgsel efter vores produkter og løsninger, og det kommer på et tidspunkt, hvor der ikke er så meget kapacitet, som der normalt er, fordi der mangler havnekapacitet, lastbiler, varehuskapacitet og skibskapacitet, fordi hele systemet kører langsommere på grund af covid-19," siger Søren Skou.

Den manglende kapacitet hænger sammen, at en række ekstraordinære omstændigheder - heriblandt smitteudbrud og havnenedlukninger i Kina - har skabt flaskehalser og køer i de globale forsyningskæder.

Og ud for den travle havn på den amerikanske vestkyst ligger skibe i kø, mens de venter på at losse.

"Det er helt absurd, at der ligger næsten 60 skibe uden for Los Angeles og venter på at losse. De skibe mangler et sted," siger Søren Skou.

Ifølge Søren Skou tyder de fleste estimater lige nu på, at aktuelt 9-10 pct. af den globale flåde er bundet op på at ligge og vente i havne, hvor de ikke normalt ville vente.

Analytiker efter ny Mærsk-opjustering: "Det er svært at se hvornår gunstigt fragtmarked stopper" 

Mere fra MobilityWatch

Læs også

Relaterede

Seneste nyt

MobilityWatch job

Se flere jobs

Se flere jobs

Watch job

Se flere jobs

Se flere jobs