MobilityWatch

Havnedirektør savner national helhedsplan: Flyt lastbiler fra vej til sø

Det skal være økonomisk mere fordelagtigt at flytte den tunge transport fra motorveje til søveje, mener havnedirektør, der efterspørger en samlet national helhedsplan.

Foto: Stefan Sauer/AP/Ritzau Scanpix

Overflytning af godstransport fra vej til sø er en maggiterning, som brugt rigtigt kan bidrage til at reducere både CO2, trængsel, luftforurening og støj, der i stigende grad plager danske byer og borgere.

Sådan lyder det i et debatindlæg fra adm. direktør i Grenaa Havn, Henrik Carstensen, bragt i Altinget.

Havnedirektøren peger på, at lastbiler, ifølge ham, i dag står for 6 pct. af den samlede danske CO2-udledning, mens regeringen ifølge Klimarådets seneste rapport kun har anvist drivhusgasreduktioner på 16-35 pct. for transportsektoren i 2030. Løsningen er en samlet national helhedsplan for den tunge godstransport, som ifølge Henrik Carstensen mangler i dag.

"Noget kan handle om at gøre det økonomisk mere fordelagtigt at benytte søveje. Fra 2025 får vi en kilometerbaseret afgift på lastbiler. Afgiften kan styrke incitamentet til at vælge transport til søs, hvis den indrettes rigtigt," skriver direktøren for Grenaa Havn.

DFDS bestiller 100 eldrevne lastbiler

Transportsektoren fylder i regeringens nye klimakøreplan – her er de 24 indsatser 

Mere fra MobilityWatch

Bundlinjen dykkede hos Frode Laursen i 2021

I Frode Laursen er man utilfreds med udviklingen i 2021, der ikke levede op til forventningerne. Også for 2022 ser logistikselskabet udfordringer. Ledelsen afviser at stille op til interview (Opdateret).

Læs også

Relaterede

Seneste nyt

MobilityWatch job

Se flere jobs

Se flere jobs

Watch job

Se flere jobs

Se flere jobs