
Overflytning af godstransport fra vej til sø er en maggiterning, som brugt rigtigt kan bidrage til at reducere både CO2, trængsel, luftforurening og støj, der i stigende grad plager danske byer og borgere.
Sådan lyder det i et debatindlæg fra adm. direktør i Grenaa Havn, Henrik Carstensen, bragt i Altinget.
Havnedirektøren peger på, at lastbiler, ifølge ham, i dag står for 6 pct. af den samlede danske CO2-udledning, mens regeringen ifølge Klimarådets seneste rapport kun har anvist drivhusgasreduktioner på 16-35 pct. for transportsektoren i 2030. Løsningen er en samlet national helhedsplan for den tunge godstransport, som ifølge Henrik Carstensen mangler i dag.
"Noget kan handle om at gøre det økonomisk mere fordelagtigt at benytte søveje. Fra 2025 får vi en kilometerbaseret afgift på lastbiler. Afgiften kan styrke incitamentet til at vælge transport til søs, hvis den indrettes rigtigt," skriver direktøren for Grenaa Havn.
DFDS bestiller 100 eldrevne lastbiler
Transportsektoren fylder i regeringens nye klimakøreplan – her er de 24 indsatser