MobilityWatch

Virksomheder betaler regningen: Høje fragtpriser rammer kunder i mindre grad

Virksomheder kæmper med stigende omkostninger på grund af ekstremt høje råvarepriser og fragtrater, men kun en del af ekstraomkostningen ryger videre til kunderne, mener konsulenthus.

Foto: Miriam Dalsgaard/Politiken/Ritzau Scanpix

Coronakrisens effekt på det globale transportsystem har sendt priserne på fragt og råvarer op, men virksomhederne sender en lille del af regningen videre til forbrugerne.

Det skriver Finans på baggrund af udtalelser fra rådgivningsvirksomheder, som beskæftiger sig med prissætning.

Nicolai Broby Eckert, partner i konsulenthuset Simon-Kucher & Partners, fortæller dog, at det langt fra er hele den ekstra omkostning, der ryger videre til kunderne, og mener, at virksomhederne generelt er for langsomme til at igangsætte tiltag, der kan dække de stigende omkostninger.

"Vores undersøgelser viser, at priserne i snit kun bliver sat op med en tredjedel af det, virksomhederne planlægger at sætte dem op med," siger han.

Kaotisk fragtmarked har givet ringe i vandet i Danmarks største containerhavn: "Det har været et virkelig usædvanligt år" 

DSV og Mærsk: Forsyningskaos vil fortsætte ind i 2022 

Mere fra MobilityWatch

Læs også

Relaterede

Seneste nyt

MobilityWatch job

Se flere jobs

Se flere jobs

Watch job

Se flere jobs

Se flere jobs