
Den tyske jernbaneoperatør Deutsche Bahn og Siemens afslørede mandag verdens første automatiserede, førerløse tog i Hamborg og reklamerede ved den lejlighed for mere punktlighed og energibesparende end traditionelle tog.
Det skriver Reuters.
Fire af disse tog vil blive sat i drift på byens nordlige S-Bahn og begynde at køre med passagerer fra december på den eksisterende jernbane.
Andre byer som Paris og København har førerløse metroer. Men de nye tyske tog får ikke egne skinner men skal dele dem med de normale tog.
Projektet, som Siemens og Deutsche Bahn kalder "verdens første", er en del af en modernisering af Hamburgs tognet til 60 mio. euro.
Deutsche Bahns direktør, Richard Lutz, sagde ved præsentationen, at automatiserede tog er "mere pålidelige" end andre "uden at vi har været nødsaget til at lægge en eneste ny skinne."
"Vi gør togtransport mere intelligent," siger Siemens-direktør Roland Busch.
Han regner med, at automatiserede tog kan transportere "op til 30 pct. flere passagerer, øge punktligheden betydeligt og spare mere end 30 pct. energi," skriver Reuters.