MobilityWatch

Volvo mener klimarådets el-anbefaling er for virkelighedsfjern og unuanceret

Selvom Volvo betegner sig selv som "stor tilhængere af el", er Klimarådets nye anbefalinger ude af trit med virkeligheden, mener lastbilproducenten.

Claus Henrik Jensen, produktchef i Volvo Danmark | Foto: PR / Volvo Danmark

Det er for unuanceret at sætte alle sejl ind på elbaserede teknologier til den tunge vejtransport.

Sådan lyder det fra Claus Henrik Jensen, produktchef i Volvo Danmark, oven på Klimarådets nye rapport, der i høj grad udpeger el – og i mindre omfang brint – som det mest oplagte drivmiddel i fremtiden for vejgodstransporten.

"El er ikke løsningen på det hele," siger Claus Henrik Jensen, der understreger, at han ikke har læst sig ned i detaljerne i rapporten, men kun set dens hovedkonklusioner.

Klimarådet fremhæver i rapporten, at der med kørsler på længere strækninger er udfordringer for batteridrevne lastbiler, da teknologien endnu ikke er til det. Samtidig skriver Klimarådet dog, at "elbaserede teknologier vil blive de mest fordelagtige løsninger i et samfundsøkonomisk perspektiv" på de lange strækninger, når vi når længere ud i fremtiden.

Hvis man virkelig skal gøre noget, der er til gavn for klimaet, så er det at anvende de teknologier, som er bedst egnede til opgaven og lade være med at sige, at gas og diesel er noget forfærdeligt noget.

Claus Henrik Jensen, produktchef hos Volvo Danmark

Hos Volvo ser man store udfordringer for ellastbiler på de lange strækninger, men peger også på, at der for mere specialiserede lastbiler vil være udfordringer ved at skifte til el.

"Problemstillingen er, at lastbiler er langt mere komplekse end personbiler. Eksempelvis slamsugere, store kranbiler og alt det, hvor du har et kæmpe energibehov i forbindelse med at drive arbejdsredskabet – der er så mange opgaver, der ikke kan løses med el," siger Claus Henrik Jensen.

Andre teknologier er vigtige

Klimarådet skriver videre i sin rapport, at såkaldte overgangsteknologier som biogas og kulbaserede elektrobrændstoffer som e-metan og e-diesel "ikke er en oplagt løsning for lastbilerne", men at det bør være elbaserede løsninger – både batterilastbiler og indirekte elløsninger som brint – der skal satses på for den tunge vejtransport.

Læs også: Klimarådet ser el som mest oplagte drivmiddel for den tunge vejtransport

Hos Volvo mener man, at den betragtning er for ensidig.

"Vi støtter op om, at el er en del af løsningen, men der er stor forskel på dét og så at sige, at el ér løsningen. Det er for unuanceret at sige det sidste," siger produktchefen og uddyber.

"Hvis man virkelig skal gøre noget, der er til gavn for klimaet, så er det at anvende de teknologier, som er bedst egnede til opgaven og lade være med at sige, at gas og diesel er noget forfærdeligt noget. Vi skal jo bare sørge for, at det ikke er fossile brændstoffer, men fornybar energi, vi bruger på de områder, vi ikke kan løse med el eller brint," siger Claus Henrik Jensen.

Branchen har længe gerne ville have et svar på, hvilken teknologi man bør satse på. Den nye rapport forsøger vel netop at give et klarere svar på, hvad der er fremtidens drivmiddel. Er det ikke meget godt?

"Der er bare nogle teknologibarrierer, som man ikke kan bryde endnu med el, så man er nødt til at spille på hele pladen for at få CO2-aftrykket ned. Der vil jo også blive produceret dieselmotorer til lastbiler i 2030 og 2032, for på det tidspunkt mener vi stadig ikke, at man kan løse hele paletten med el alene."

Rådgivningen vil være den samme

De nye anbefalinger fra Klimarådet er blevet taget vel imod i Transportministeriet, hvor minister Benny Engelbrecht (S) mener, at det store fokus på eldrevne lastbiler "flugter med regeringens politik".

Hos Volvo kommer de nye anbefalinger imidlertid ikke til at ændre det store på den korte bane, når selskabet skal rådgive sine kunder, fortæller Claus Henrik Jensen.

"Der er så mange ting, der influerer, hvad man anbefaler over for kunden. Hvis resultatet af det her udspil er, at man i Danmark vælger at se helt bort fra gas, så er det klart, vi ikke anbefaler gas over for vores kunder. Vi synes bare, det vil være ærgerligt at fravælge gassen her og nu. For os ville det betyde, at vi i stedet ville sælge nogle flere el- eller diesellastbiler, men for kloden er det bare ret uheldigt, at man fravælger en teknologi, bare fordi man ikke kan lide den."

Klimarådets anbefaling om dieselafgift mødes af brancheskepsis 

Mere fra MobilityWatch

Læs også

Relaterede

Trial banner

Seneste nyt

Se flere jobs