MobilityWatch

Medie: Mærsk er tæt på at overtage tysk logistikfirma

A.P. Møller-Mærsk har angiveligt et tysk logistikselskab i opkøbskikkerten og er i "fremskredne forhandlinger," skriver medie.

Foto: A.P. MØLLER-MÆRSK/PR

Udenlandske medier har i de seneste dage rapporteret om, at A.P. Møller-Mærsk skulle være i forhandlinger om et opkøb af det tyske logistikselskab Senator International.

Oplysningerne stammer fra det tyske medie DVZ. Mediet beskrev i begyndelsen af sidste uge på baggrund af anonyme kilder, at parterne skulle være i fremskredne forhandlinger, og at annoncering af en aftale kunne være nærtforstående. En nyhed, der er gået under radaren i Danmark, men som flere andre internationale medier har citeret.

Senator International er oprettet i 1984, holder til i Hamborg og er et mellemstort logistikselskab, som især er stærke inden for luftfragt. Selskabet har 1700 ansatte i 65 lande og omsatte i 2019 for 405 mio. euro, svarende til 2,5 mia. kr. Heraf stod luftfragt for tæt på 60 pct. af forretningen, mens søfragt stod for resten. Driftsindtjeningen (ebit) lød på 46 mio. euro og bundlinjen på 3,5 mio. euro.

Ifølge DVZ skulle BMW være en af Senator Internationals store kunder.

Opret et gratis prøveabonnement på MobilityWatch her

A.P. Møller-Mærsk har meldt ud, at selskabet vil vokse massivt på logistikområdet i de kommende år, og at bl.a. opkøb skal hjælpe selskabet til at indfri ambitionerne.

Mærsk har i de seneste to år købt syv logistik-relaterede selskaber, og ved det seneste kvartalsregnskab meldte selskabet ud, at det overtog B2C Europe og Visible SCM, der begge arbejder med logistikløsninger inden for e-handel i henholdsvis Europa og USA. I september købte selskabet desuden den portugisiske logistik-startup Huub.

Hverken Senator International eller A.P. Møller-Mærsk vil over for DVZ udtale sig.

I en udtalelse til mediet Lloyds Loading List lyder det fra en Mærsk-talsperson:

"I overensstemmelse med virksomhedens politik kommenterer vi ikke på rygter eller spekulationer. A.P. Møller-Mærsk er i gang med at transformere sig til et integreret containerlogistik- og shippingselskab, og det betyder, at vi løbende ser på, hvordan vi effektivt kan forbinde og forenkle vores kunders forsyningskæder."

A.P.Møller-Mærsk aflægger regnskab for tredje kvartal tirsdag morgen.

Analytiker efter ny Mærsk-opjustering: "Det er svært at se hvornår gunstigt fragtmarked stopper" 

Mere fra MobilityWatch

DI bifalder ny finanslovsaftale uden flyafgift

Hos DI Transport er direktør Michael Svane glad for, at en flyafgift ikke fandt vej til ny finanslov. Organisationen mener dog, at andre elementer i delaftale giver en "startbane" for grøn omstilling af luftfarten.

Læs også

Relaterede