MobilityWatch

Transportbranchen splittet i debat om klimaknast i EU-vejpakke: "Det er ren pølsesnak"

Kravet i EU-vejpakken om, at lastbiler skal vende retur til hjemlandet hver 8. uge, kommer til at have utilsigtede klimakonsekvenser, lyder det fra DFDS og Dansk Erhverv. Vognmandslobbyen DTL er lodret uenig og får støtte fra grøn organisation.

Flere tomme kørsler er en risiko ved et af de kommende krav i EU's vejpakke, og dermed kan den have negative konsekvenser for klimaet, mener DFDS. | Foto: Tycho Gregers/Ritzau Scanpix

Den næste etape i EU's vejpakke, som indføres til februar 2022, kommer til at betyde højere priser, har det lydt fra flere brancheaktører, heriblandt speditørgiganten DSV.

En anden effekt, som blandt andre DFDS nu bringer til tovs, er, at et særligt hjørne af pakken kan have negative konsekvenser for klimaet. Det gælder kravet om, at lastbiler skal vende retur til hjemlandet hver 8. uge.

Læs hele artiklen

Få 14 dages fri adgang.
Det kræver intet kreditkort.

  • Adgang til alle låste artikler
  • Modtag vores daglige nyhedsbreve
  • Fuld adgang til vores app
Der skete en fejl. Prøv venligst igen senere

Få fuld adgang til dig og dine kollegaer.

Start et gratis virksomhedsprøveabonnement

Mere fra MobilityWatch

DI bifalder ny finanslovsaftale uden flyafgift

Hos DI Transport er direktør Michael Svane glad for, at en flyafgift ikke fandt vej til ny finanslov. Organisationen mener dog, at andre elementer i delaftale giver en "startbane" for grøn omstilling af luftfarten.

Læs også

Relaterede