MobilityWatch

Transportbranchen splittet i debat om klimaknast i EU-vejpakke: "Det er ren pølsesnak"

Kravet i EU-vejpakken om, at lastbiler skal vende retur til hjemlandet hver 8. uge, kommer til at have utilsigtede klimakonsekvenser, lyder det fra DFDS og Dansk Erhverv. Vognmandslobbyen DTL er lodret uenig og får støtte fra grøn organisation.

Flere tomme kørsler er en risiko ved et af de kommende krav i EU's vejpakke, og dermed kan den have negative konsekvenser for klimaet, mener DFDS. | Foto: Tycho Gregers/Ritzau Scanpix

Den næste etape i EU's vejpakke, som indføres til februar 2022, kommer til at betyde højere priser, har det lydt fra flere brancheaktører, heriblandt speditørgiganten DSV.

En anden effekt, som blandt andre DFDS nu bringer til tovs, er, at et særligt hjørne af pakken kan have negative konsekvenser for klimaet. Det gælder kravet om, at lastbiler skal vende retur til hjemlandet hver 8. uge.

Allerede abonnent? Log ind.

Læs hele artiklen

Få adgang i 14 dage for 0 kr.
Det kræver intet kreditkort, og du vil ikke overgå til et betalt abonnement efterfølgende.

  • Adgang til alle låste artikler
  • Modtag vores daglige nyhedsbreve
  • Fuld adgang til vores app
Der skete en fejl. Prøv venligst igen senere

Få fuld adgang til dig og dine kollegaer.

Start et gratis virksomhedsprøveabonnement

Mere fra MobilityWatch

Læs også

Relaterede

Seneste nyt

MobilityWatch job

Se flere jobs

Se flere jobs

Watch job

Se flere jobs

Se flere jobs