MobilityWatch

Eurotunnel beskylder DFDS for unfair konkurrence i Den Engelske Kanal

Getlink, der ejer den faste jernbaneforbindelse Eurotunnel i Den Engelske Kanal, beskylder DFDS og P&O Ferries for at have indgået en konkurrencemæssigt unfair aftale på Dover-Calais ruten. Torben Carlsen, CEO i DFDS, afviser over for ShippingWatch.

Foto: DFDS - PR

Det danske færge- og logistikselskab DFDS er kommet under beskydning fra konkurrencemyndighederne og den store konkurrent Eurotunnel vedrørende fragttransport over Den Engelske Kanal.

Getlink, der ejer den faste jernbaneforbindelse Eurotunnel i Den Engelske Kanal, har klaget til konkurrencemyndighederne over en aftale og et samarbejde, som DFDS tidligere i år har indgået med konkurrenten, britiske P&O Ferries, vedrørende passager- og fragtruten Dover-Calais.

Det bekræfter Torben Carlsen, CEO i DFDS over for ShippingWatch, men han afviser samtidig, at aftalen med P&O Ferries på nogen måde begrænser konkurrencen.

Tværtimod siger han.

Eurotunnel har klaget over aftalen, men det betragter jeg bare som en bekræftelse af, at det vi har gjort er kommercielt rigtig.

Torben Carlsen, CEO i DFDS

"Eurotunnel har klaget over aftalen, men det betragter jeg bare som en bekræftelse af, at det vi har gjort er kommercielt rigtigt. Ved at forbedre vores service, så bliver vores produkt en trussel, fordi for en del af Eurotunnels kunder er tidskravet afgørende," siger Torben Carlsen.

DFDS og P&O Ferries har indgået en såkaldt en space-charter aftale på ruten mellem Dover og Calais.

Her transporterer de to konkurrerende færgerederier årligt 2,5 mio. lastbiler om året, og det gør overfarten Dover-Calais til den travleste handelsrute mellem Storbritannien og Europa.

Space charter-aftalen gør fragtkunder i stand til at køre ombord på den næste tilgængelige afgang på Dover-Calais-ruten, uanset hvilket af de to selskaber, der driver overfarten.

Alle kommercielle aktiviteter og relationer med fragtkunder forbliver under fuld kontrol af hvert selskab, påpegede DFDS, da selskabet i maj offentliggjorde aftalen.

Aftalen forkorter ifølge DFDS en færgeoverfart med ca. 30 minutter på grund af kortere ventetid. Desuden reducerer aftalen omkostninger for de to rederier, da de gennemsnitligt kan sejle med færre færger.

"Tre rigtigt gode grunde" til aftalen

Sidst men ikke mindst falder udledningen af CO2, fordi de to rederier f.eks. ikke parallelt sejler med halvtomme færger om natten, men samarbejder om at udnytte kapaciteten, siger Torben Carlsen.

"Normalt betragter konkurrencemyndighederne dette som en god ting. Noget andet er, at det miljømæssigt er en fordel, at vi ikke sejler med halvtomme skibe. Så vi har tre rigtigt gode grunde till at indgå denne aftale," siger Torben Carlsen.

DFDS har frivilligt anmeldt aftalen til de britiske konkurrencemyndigheder, CMA, og herfra meddelte man i november, at man vil undersøge, om aftalen "forhindrer, begrænser eller forstyrrer konkurrencen i Storbritannien".

Franske myndigheder mener ikke at aftale er holdbar

Aftalen er også frivilligt anmeldt til de franske konkurrencemyndigheder, men her er myndighederne skeptiske og har foreløbigt afvist den.

Ifølge Autorité de la concurrence viser de foreløbige undersøgelser af aftalen, at "de to virksomheder har samarbejdet om at opdele kunderne i forhold til deres charter-kapacitet," fremgår det af en meddelelse fra de franske konkurrencemyndigheder.

Vi har tre rigtigt gode grunde till at indgå denne aftale.

Torben Carlsen

"De er kommet med et 'statement of objection", hvor de allerede nu konkluderer, at aftalen ikke er holdbar. Det er vi overraskede over i og med, at de ikke har haft en fornøden dialog med os forinden," siger Torben Carlsen.

"Vi er ikke så overraskede over, at de franske myndigheder er kommet med en hurtig vurdering af, at det ikke kan lade sig gøre. Det har vi set før, men vi er sikre på, at der nok skal komme en fair og åben proces om konkurrencespørgsmålet."

DFDS' topchef peger på, at DFDS har lignende space charter aftaler på andre ruter, og at containerindustrien også har aftaler om kapacitetsudnyttelse gennem deres alliancer.

"Så det er et kendt begreb. Vi har aftaler mellem Marseille og Tunis og mellem Göteborg og Zeebrügge fungerende i dag. Vi har under vores testperiode fået indikationer fra vores kunder nede fra Kanalen, at de er super glade for det, fordi de får et bedre produkt."

ShippingWatch har indtil videre forgæves forsøgt at få en kommentar fra Getlink og Eurotunnel til klagen over DFDS og P&O Ferries.

DFDS forventer en endelig afgørelse på konkurrence-sagen til marts næste år.

"Kommercielt er DFDS og P&O Ferries helt adskilt. Vi forventer, at der kommer nogle afgørelser på det her til marts næste år. Vores advokater er super fortrøstningsfulde, og det har de også været før, at vi gik i gang," siger Torben Carlsen

(Denne artikel er leveret af vores søstermedie ShippingWatch)

Mere fra MobilityWatch

Radikale vil have ladestandere i al nybyg

Ønsket om at eje en elbil er ikke kun eksisterende i parcelhuskvartererne. Sådan lyder det fra radikal boligordfører, der vil stille krav om ladestandere i alle nye boligbyggerier.

Læs også

Relaterede