
Der er begrænset adgang til personale i de kinesiske havne i den kommende helligdags-sæson, der løber fra jul og henover det kinesiske nytår i begyndelsen af februar.
Det skaber forsinkelser i flere havne, og kunderne skal også forvente længere ventetid, oplyser A.P. Møller-Mærsk i en opdatering til kunderne tidligere på måneden.
"Vi ser desværre en tredje bølge med smitte rundt om i verden, og Kina er igen påvirket. På grund af det er tilgængeligheden af havnepersonale igen begrænset henover helligdagene," skriver Mærsk, som løbende vil give kunderne nyt.
Det betyder foreløbigt, at det fra 25. december til og med 10. februar ikke er muligt at benytte sig af en række mindre havne i Kina, som tager imod importerede varer, der sendes videre fra de store kinesiske havne.
I slutningen af november oplyste tyske Hapag-Lloyd og japanske ONE, at de ikke ville fragte varer til havne i det sydlige Kina, hvis de har brug for at blive sejlet videre langs kysterne og til Hongkong.
Årsagen var, at ansatte i Kina skal kunne overholde karantæneregler forud for det kinesiske nytår i begyndelsen af februar, hvis de skal nå hjem til deres familier og være en del af fejringen. Det betyder, at de ansatte ikke kan sejle skibene. Og derfor er services hos de kinesiske feeder-rederier, der står for at sejle fragterne videre langs kysterne, suspenderet fra midten af december og seks uger frem til nytåret i Kina.
Kvinder i shippingbranchen oplever ringere vilkår end mændene