MobilityWatch

Små logistikaktører står til at blive klemt i de store selskabers opkøbsræs

Både A.P. Møller-Mærsk, DSV og andre store transportaktører er på jagt efter vækstmuligheder og har pengepungen klar til at købe op. Det vil sende priserne op og presse de små aktører ud, hvis ikke de satser på en niche, vurderer branchekendere.

Foto: Damian Dovarganes/AP/Ritzau Scanpix

A.P. Møller-Mærsks køb af det Hong Kong-baserede logistikfirma LF Logistics kort før jul var endnu et eksempel på de mange store overtagelser, der har kendetegnet området for transport og logistik i 2021.

Både rederier og speditører har været særdeles aktive, og samtidig er priserne på selskaberne, der overtages, kommet op i et særdeles højt niveau. Det gælder også Mærsk-købet, hvor prisen på ca. 24 mia. kr. svarer til mere end 14 gange driftsindtjeningen før nedskrivninger.

Allerede abonnent? Log ind.

Læs hele artiklen

Få adgang i 14 dage for 0 kr.
Det kræver intet kreditkort, og du vil ikke overgå til et betalt abonnement efterfølgende.

  • Adgang til alle låste artikler
  • Modtag vores daglige nyhedsbreve
  • Fuld adgang til vores app
Der skete en fejl. Prøv venligst igen senere

Få fuld adgang til dig og dine kollegaer.

Start et gratis virksomhedsprøveabonnement

Mere fra MobilityWatch

DSB's milliarddyre eltog bliver forsinkede

De 100 eltogssæt, som DSB har bestilt fra franske Alstom, og som er den største ordre i selskabets historie, bliver forsinkede op mod et halvt år. Flere faktorer ligger bag, lyder det.

Muligt strejkekaos lurer i USA's travle havne

Forhandlingerne er indledt mellem containerrederier og havnearbejderne, men Mærsk-chef vurderer, at der ikke når at komme en ny aftale i hus, inden den nuværende udløber. Det giver frygt for strejkekaos.

Læs også

Relaterede

Seneste nyt

MobilityWatch job

Se flere jobs

Se flere jobs

Watch job

Se flere jobs

Se flere jobs