MobilityWatch

DSV-direktør: Omikron har ændret udsigterne for luftfragt

Passagerflyene vil efter Omikron-varianten sandsynligvis vende langsommere tilbage, og det rammer luftfragten.

Foto: PR-FOTO

Den stigende smitte med Omikron har ændret udsigterne for, hvornår luftfarten vender tilbage til normalen. Det vurderer René Falch Olesen, kommerciel direktør i DSV, over for Marketwire.

Smitten betyder, at flere lande på ny har indført restriktioner, lokale nedlukninger og enkelte regeringer har decideret frarådet eller forbudt rejser til og fra specifikke lande.

"For luftfragten havde man nok en forventning om før Omikron, at det ville begynde at normalisere sig med flere passagerfly og dermed mere gods på passagerfly," siger han.

Det får betydning for kapaciteten i luften, hvor fragtselskaber som DSV normalt gør brug "maven" på passagerfly til at fragte varer.

"Det er så et af de områder, som vi måske skal fokusere mere på i vores globale luftfragts charternetværk, fordi hvis Omikron bliver ved med at have den her betydning, så kommer der ikke mere kapacitet på passagerfly i den nærmeste fremtid. Det må vi så løse på anden vis, og det mener jeg, at vi kan gøre som en af de helt store aktører i sektoren," siger han.

Det svære marked for fragt forventes ifølge DSV at vare ved også i 2022, og det billede er blot blevet forstærket med den stigende Omikjron-smitte.

"Vi har allerede givet meldinger om, at det her svære marked ventes at fortsætte. Men vi får løst opgaverne for vores kunder," siger han.

Mere fra MobilityWatch

Yngre piloter går nu i åben krig med SAS-piloterne og Dansk Metal

Flyvebranchens Personaleunion, FPU, der især organiserer de yngre piloter, går midt i SAS-konflikten og pilotstrejken i struben på deres egne pilotkolleger og Dansk Metal. Dansk Metal kannibaliserer og ønsker blot de yngre piloters arbejdspladser lukket, siger FPU-formanden.

Læs også

Seneste nyt

MobilityWatch job

Se flere jobs

Se flere jobs

Watch job

Se flere jobs

Se flere jobs