MobilityWatch

Debat: Dansk Erhverv efterlyser investeringer i cykelinfrastruktur

Der er store potentialer i at flytte den såkaldte last-mile transport over på cykler. Det reducerer trængslen og har en positiv klimaeffekt, men der er brug for fortsatte investeringer i cykelvenlig infrastruktur.

Jesper Højte Stenbæk, fagchef for transport og infrastruktur, Dansk Erhverv

I Danmark tager vi cyklen.

Når vi skal på arbejde, når vi skal i skole, og når vi skal klare småindkøb i nærområdet.

Men cyklen kan så meget mere end det – den er også ved at blive en god løsning på nogle af erhvervslivets logistikudfordringer.

Udviklingen inden for cargo-bikes, som i dag har stadig stærkere batterier og spændende nyt design, har givet området en ny dimension og gjort dem anvendelige i flere sammenhænge.

Over hele landet tager virksomhederne cyklerne i brug. Lige fra SOS Autohjælp, der ved hjælp af vejhjælpscykler kan nå 15 assistancer i hovedstadsområdets myldretidstrafik på samme tid som det tager en assistancebil at nå 3, over Team Rengøring fra Ringsted, hvor rengøringsassistenterne har rengøringsmidlerne i ladcyklen til Bededamerne fra Frederiksberg, der med en specialbygget rustvognscykel tilbyder en ny måde at tage afsked på.

Samtidig betyder den stigende internethandel et øget behov for smidige transportløsninger, som ikke bidrager til øget trængsel og forsinkelser, som i mange byer er et stort problem.

Hensynet til klimaet er også et parameter, der taler for et øget fokus på den såkaldte last-mile levering, for Dansk Erhvervs E-handelsanalyse fra 2021 viser, at mere end hver tredje forbruger er villige til at betale ekstra for en klimavenlig levering, så længe det bare ikke koster mere end 10 kr.

Det er en god udvikling, som det giver god mening at støtte op om. For forandringen i transportvaner kommer ikke af sig selv.

Derfor mødes Dansk Erhverv også med 34 andre partnere til Cykeltopmøde 2022 for at drøfte, hvordan vi i fællesskab kan fremme cyklismen.

Der er behov for fortsat at udvikle cykelinfrastrukturen, så det bliver stadig nemmere og vælge cykler til transport, arbejde, fritid og ferie. I den forbindelse er det afgørende, at cykelpendling får en fremtrædende plads, og at der investeres i nem og sikker parkering af cykler.

Samtidig skal vi i videst muligt omfang finde plads til de nye transportcykler på de i forvejen pressede storbycykelstier. Og der skal udvikles gode og sikre tekniske standarder for indretningen af de nye trafikmidler, så sikkerheden fortsat er i top.

Dansk Erhverv er glad for de gode klima- og sundhedseffekter fra fragtcyklerne, men tag ikke fejl: Der er også en solid businesscase bag og vi ser frem til at bidrage til at forløse potentialerne.


Mere fra MobilityWatch

Læs også

Seneste nyt

MobilityWatch job

Se flere jobs

Se flere jobs

Watch job

Se flere jobs

Se flere jobs