MobilityWatch

Mærsk affejer kritik: Konkurrencen er fair - alliancer er ikke en støtteordning

Mærsk har mødt kritik for at udnytte ulige konkurrenceforhold, men den bider ikke på topchef Søren Skou, der på et pressemøde kaldte konkurrencesituationen på transport- og logistikmarkederne fair.

Foto: Jens Dresling

Mærsk tjener igen i 2022 rekordmange penge, og transport- og logistikselskabet er fra flere sider blevet kritiseret for at udnytte ulige konkurrenceforhold - blandt andet med hensyn til tonnagebeskatning og benyttelsen af store transportalliancer.

Men Søren Skou, der er administrerende direktør hos Mærsk, giver ikke meget for kritikken, for konkurrencesituationen på markedet er ifølge ham helt fair.

”Først og fremmest er det faktum, at vi er i stand til at lave kapacitetsalliancer, ikke en støtteordning. Det er en måde at tilbyde vores kunder noget mere,” siger Søren Skou på et pressemøde efter onsdagens regnskab for andet kvartal.

”I EU, USA og Kina - stort set alle jurisdiktioner - har de kigget på konkurrencebilledet ofte gennem de seneste ti år, og hver gang har de konkluderet, at konkurrencesituationen er fair,” fortsætter Mærsk-topchefen.

Han tvivler derfor på, at EU, som lige nu er i gang med nye konkurrenceundersøgelser, vil ende med at konkludere, at man ikke længere skal kunne lave alliancer.

Mærsk-topchef er åben for at løfte logistikambitionerne

Analytiker kalder fremgang i Mærsks logistikdivision ”uhyggelig”

Mere fra MobilityWatch

Læs også

Relaterede

Seneste nyt

MobilityWatch job

Se flere jobs

Se flere jobs

Watch job

Se flere jobs

Se flere jobs