En del af Watch Medier

MobilityWatchlørdag4. februar 2023

  • Søg
  • Log ind
  • Fragt og logistik
  • Persontransport
  • Infrastruktur
  • Politik
  • Navne
  • Søg
  • Log ind
  • Seneste
  • Søg
  • Log ind
  • Fragt og logistik
  • Persontransport
  • Infrastruktur
  • Politik
  • Navne
28.09.2022kl. 10.04

Debat: Speditører efterlyser nyt politisk paradigme for transportsektoren

Der er brug for mere politisk forståelse for vigtigheden af transportsektoren samt dens mangel på arbejdskraft, skriver direktør for Danske Speditører i MobilityWatchs debatserie op til folketingsvalget.
Martin Aabak, adm. direktør i Danske Speditører | Foto: Danske Speditører/PR
Af Martin Aabak, adm. direktør i Danske Speditører

Når det kommende Folketingsvalg er overstået, er det tid til at skabe et helt ny paradigme for transportsektoren.

Et paradigme, der forener samfundets behov for fragt og transport. Et paradigme, hvor stærke politiske visioner udvikles, og handling effektueres i et tæt samarbejde mellem politikere og transportbranchen.

De seneste års turbulens i forsyningskæderne har sikret logistik en rolle som strategisk disciplin. Og betydningen af effektive logistik- og forsyningskæder kan ikke undervurderes.

Den erkendelse skal veksles til politisk forståelse for nødvendigheden af, at vi udnytter den tilstedeværende transportkapacitet bedre.

Hvis vi skal udnytte kapaciteten i transporten og følge med det behov for transport, som vores økonomi og hverdag hviler på, så bliver vi også nødt til som samfund at forholde os til den massive mangel på arbejdskraft, som transportområdet oplever.

Transportsektoren varmer op til valg

Danskerne skal efter alt at dømme til stemmeurnerne i løbet af efteråret.

MobilityWatch bringer op til det forventede folketingsvalg debatindlæg fra en række stemmer i transportbranchen, hvor de giver deres udlægning af, hvad der bør være valgets vigtigste temaer.

Læs tidligere indlæg nedenfor:

Ny debatserie ser på transportsektorens vigtigste ønsker til valgkampen

Debat: Ny regering bør tage vognmandsbranchens situation mere alvorligt

Debat: Dansk Infrastruktur efterlyser dansk strategi for råstoffer

Debat: Brug for nyt klimavalg – nu med fokus på transporten

Debat: Ro om afgifterne er afgørende for grøn omstilling

Debat: Elbiler ”udgør på ingen måde en fuld løsning” på klimaudfordringer

Debat: Danske Havne vil have genåbnet infrastrukturaftale

Debat: Hold fast i infrastrukturplanen og de grønne løsninger

Den levestandard og forsyningssikkerhed, vi ønsker os i Europa, og som er en forudsætning for en stabil økonomi, afhænger fuldstændig af, at vi også gør det nemt at tiltrække langturschauffører.

Første prioritet er selvfølgelig at rekruttere fra nærtliggende lande, men vi kommer ikke uden om, at vi har brug chauffører fra både hele Europa og lande uden for Europa.

I hele EU er der i dag mellem 300.000 og 400.000 chauffører fra tredjelande, og alligevel mangler der chauffører. Hvis ikke chaufførerne fra tredjelande hver dag gjorde en kæmpe indsats, ville forsyningssikkerheden for alvor være udfordret og de negative konsekvenser for inflationen mere alvorlige, end dem vi ser i dag, og som jo er alvorlige nok.

Men vi skal gøre mere end det.

Vi skal også erkende, at de er en uundværlig del af vores økonomi, og derfor sikre, at de har ordentlige arbejdsvilkår, når de i en periode har deres levebrød i Europa.

Vi må og skal i det hele taget skabe bedre vilkår for langturschauffører i Europa. Det kræver statslige investeringer i ordentlige rastepladser. For særligt i forhold til parkering er det desværre tydeligt, at der ikke bliver taget tilstrækkelig højde for, hvordan langturschauffører får ordentlige vilkår.

Tag MobilityWatch med i lommen – hent vores app til enten iPhone eller Android. Så får du også besked på mobilen, når der sker noget vigtigt i branchen.

Det er bestemt ikke et ønskescenarie, men hvis det bliver nødvendigt at genåbne infrastrukturaftalen fra sidste år, så bør et nyt afsnit om vilkår for chauffører finde vej.

I Danmark må man maksimalt holde 25 timer på en dansk rasteplads, men de lovpligtige hvil for chaufførerne er på 45 timer. Det vidner om, at der ikke bliver taget ansvar for en infrastruktur, der kan understøtte de behov, vi som samfund har for transport og forsyningssikkerhed.

Alle relevante parter i Danmark og i hele EU skal tage et fælles ansvar for vilkårene for chaufførerne. Vi skal have en infrastruktur, der understøtter chaufførernes vilkår. Ellers vil transporten både nu og i fremtiden være en flaskehals for udviklingen i Europa. En sådan flaskehals kommer med en faktura. Den faktura kommer vi alle til at betale.

For at se det nye samlede transportparadigme folde sig ud skal branchen også række ud. Ordentlighed og stolthed er de redskaber, som både skal sikre transportens primære funktion og løse tilhørende samfundsmæssige opgaver som eksempelvis at mindske klimapåvirkningen.

Der er et stykke vej til, det nye transportparadigme er en realitet, men når ”logistikregning” bliver et begreb i grundskolen på linje med ”købmandsregning”, så er vi ved at være der.

Til det sker, vil vi fokusere kræfterne på dels af ”levere varen”, dels at et kommende regeringsgrundlag afspejler transportens betydning.

Ny debatserie ser på transportsektorens vigtigste ønsker til valgkampen

Debat: Ny regering bør tage vognmandsbranchens situation mere alvorligt

Debat: Dansk Infrastruktur efterlyser dansk strategi for råstoffer

Debat: Brug for nyt klimavalg – nu med fokus på transporten

Debat: Ro om afgifterne er afgørende for grøn omstilling

Debat: Elbiler ”udgør på ingen måde en fuld løsning” på klimaudfordringer

Debat: Danske Havne vil have genåbnet infrastrukturaftale

Debat: Hold fast i infrastrukturplanen og de grønne løsninger

Relaterede artikler:

  • Jesper Kronborg, direktør i Dansk Erhverv Transport | Foto: PR / Dansk Erhverv

    Ny debatserie ser på transportsektorens vigtigste ønsker til valgkampen

  • Af Henriette Kjær, politisk chef ITD | Foto: ITD /PR

    Debat: Ny regering bør tage vognmandsbranchens situation mere alvorligt

  • Torben Liborius, underdirektør i DI Byggeri, chef for Dansk Infrastruktur | Foto: PR/Dansk Byggeri

    Debat: Dansk Infrastruktur efterlyser dansk strategi for råstoffer

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

!
Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

SAS afholdte torsdag et informationsmøde for de opsagte medarbejdere i konkursramte Flyr. | Foto: Jens Dresling/Ritzau Scanpix
Persontransport

SAS bejler til tidligere Flyr-personale

SAS opfordrer nu tidligere ansatte hos det konkursbegærede norske flyselskab Flyr at søge job hos dem i forbindelse med en større ansættelsesrunde.
  • 407 mister jobbet i norsk flykonkurs
  • SAS tilbyder rabat til strandede Flyr-kunder

For abonnenter

Foto: Sebastian Gollnow/AP/Ritzau Scanpix
Persontransport

Trafikforening efterspørger investeringer i nattog

Jens Bjørn Andersen, topchef i DSV
Fragt og logistik

DSV har skruet ned for længden på kontrakter med underleverandører

For abonnenter

Flere aktører vil have nationalt videncenter på finansloven efter mistet finansieringaftale. | Foto: Jens Dresling/Ritzau Scanpix
Infrastruktur

Aktører vil have videnscenter for ladestandere på finansloven

For abonnenter

Photo: Nano Calvo/AP/Ritzau Scanpix
Persontransport

Dansk bookingplatform til privatfly vil høste de første kunder i 2023

For abonnenter

Foto: Dsv
Fragt og logistik

DSV fik færre kvindelige ledere i 2022

For abonnenter

Læs også

Michael Ebbe, finansdirektør hos DSV | Foto: Dsv / Pr
Fragt og logistik

Finansdirektør hos DSV afviser problemer med at finansiere store opkøb

DSV’s finansdirektør vil ikke kommentere, om den danske speditør er villig til at betale den pris, som DB Schenker rygtes at have. Men han understreger, at DSV har rigeligt med finansielle muskler til store opkøb.

For abonnenter

Jens Bjørn Andersen, topchef i DSV
Fragt og logistik

DSV har skruet ned for længden på kontrakter med underleverandører

Markedsudviklingen har fået DSV til at køre med kortere kontrakter med rederierne.

For abonnenter

Trods medhold i cabotageafgørelse hos EU-Kommissionen må H.P. Therkelsen stadig betale millionbøde. | Foto: H. P. Therkelsen / Pr
Fragt og logistik

EU-Kommissionen modsiger Danmark i principiel sag om cabotagekørsel

Dansk transportselskab har fået medhold i sag hos EU-Kommissionen, der modsat Danmark ikke mener, at ture med tomme returpaller tæller med i cabotageregnskab. Selskabet skal dog stadig betale millionbøde.

For abonnenter

Seneste nyt

  • Aktører vil have videnscenter for ladestandere på finansloven – 3. feb.
  • DSV har skruet ned for længden på kontrakter med underleverandører – 3. feb.
  • Trafikforening efterspørger investeringer i nattog – 3. feb.
  • DSV fik færre kvindelige ledere i 2022 – 3. feb.
  • Ford ligger til at starte i bakgear efter stor indtjeningsskuffelse – 3. feb.
  • SAS bejler til tidligere Flyr-personale – 3. feb.
  • Dansk bookingplatform til privatfly vil høste de første kunder i 2023 – 3. feb.
  • København og Frederiksberg sløjfer kontrakter med de sidste dieselbusser – 3. feb.
  • Ekspertgruppes anbefaling til CO2-afgift forsinkes igen – 3. feb.
  • Direktør for Storbritanniens største lufthavn træder tilbage efter turbulent år – 3. feb.
  • Norsk regering dropper planer om at sløjfe toldfri lufthavnshandel – 3. feb.
  • Pris på fragt ud af Kina falder fortsat – 3. feb.
  • Fransk samarbejde vil lette adgangen til brint på europæiske veje – 3. feb.
  • DSV pålægger sig selv "intern CO2-skat" – og efterspørger politisk handling – 3. feb.
  • DI: Lavere priser og enklere billetsystemer skal få flere over i bus og tog – 3. feb.
Flere nyheder

Job

  • Business Change Manager til implementering af fremtidens togs uddannelsesprojekter

Watch Job

  • Head of Business Development

  • Salesforce-udvikler eller -arkitekt

  • Business Change Manager til implementering af fremtidens togs uddannelsesprojekter

  • Forvaltningsservicechef i Vestforbrænding

  • Scrum Master with a practical approach

Se flere jobs

Job

  • Business Change Manager til implementering af fremtidens togs uddannelsesprojekter

Se flere jobs

Kolofon

MobilityWatch
Søg

Sektioner

  • Fragt og logistik
  • Persontransport
  • Infrastruktur
  • Politik
  • Navne
  • Sitemap
  • RSS feeds

Redaktør

Thomas Bo Christensen

tbc@mobilitywatch.dk

Tlf.: +45 3330 8441

Ansv. chefredaktør

Anders Heering

Udgiver

JP/Politikens Hus A/S

Annonceafdeling

annoncering@infowatch.dk

Tlf.: +45 7077 7481

Annoncering

Jobannoncering

job@infowatch.dk

Tlf.: +45 7077 7481

Job

Abonnement

Prøv MobilityWatch gratis eller få tilbud på et abonnement, der passer til lige netop dig eller din virksomhed.

mobilitywatch@infowatch.dk

Tlf.: +45 7077 7481

Læs mere om abonnement her

Adresse

MobilityWatch

Rådhuspladsen 37

1785 København V

Tlf.: +45 3330 8441

Retningslinjer

  • Persondatapolitik

Copyright © MobilityWatch — Alt materiale på denne side er omfattet af gældende lov om ophavsret

Microsoft er i gang med at udfase Internet Explorer – det er vi derfor også.
Vi anbefaler en af følgende browsere for en bedre oplevelse. Klik på et af ikonerne for at downloade en ny browser.

Med venlig hilsen,
MobilityWatch

Google ChromeMozilla FirefoxMicrosoft Edge