En del af Watch Medier

MobilityWatchlørdag4. februar 2023

  • Søg
  • Log ind
  • Fragt og logistik
  • Persontransport
  • Infrastruktur
  • Politik
  • Navne
  • Søg
  • Log ind
  • Seneste
  • Søg
  • Log ind
  • Fragt og logistik
  • Persontransport
  • Infrastruktur
  • Politik
  • Navne
28.11.2022kl. 06.45

Mærsk-rival ser hurtigere tilbagevenden til normalen

Franske CMA CGM forventer en relativt hurtig tilbagevenden til et almindeligt niveau i fragtraterne.
Foto: Nicolas Tucat/AFP/Ritzau Scanpix
AF MARKETWIRE

Den franske shippinggigant CMA CGM melder om forværrede udsigter og en hurtigere tilbagevenden til mere normale fragtrater i fjerde kvartal og lavere marginer.

Det oplyser rederiet i sit regnskab for tredje kvartal, hvor der fortsat var stærk vækst i omsætning og indtjening - men hvor faldende fragtrater i løbet af kvartalet - og dystre udsigter ændrer billedet fremadrettet.

De seneste kvartaler har de store containerrederier tjent store summer på de skyhøje fragtrater, som var forårsaget af en enorm efterspørgsel under coronapandemien og et ”hidtil uset pres på verdens forsyningskæder.”

”Disse overbelastninger har en vigende tendens i kølvandet af den seneste udvikling i verdenshandelen, hvilket afspejler et meget mere usikkert økonomisk miljø, som er dybt påvirket af geopolitiske spændinger,” skriver CMA CGM i regnskabet fredag aften.

Koncernen forventer, at energiomkostningerne vil forblive høje, hvilket vil ramme selskabet direkte på sine driftsomkostninger, men mere generelt vil det ramme forbrugerne på pengepungen - og reducere deres forbrug, især i Europa.

Tag MobilityWatch med i lommen – hent vores app til enten iPhone eller Android. Så får du også besked på mobilen, når der sker noget vigtigt i branchen.

CMA CGM skriver endvidere, at dette inflationære miljø, kombineret med pengepolitikken, forplumrer udsigterne for økonomisk vækst på trods af foranstaltninger til at støtte forbrugernes forbrug - igen især i Europa.

”Koncernen venter derfor at se en hurtigere tilbagevenden til mere normale fragtrater i fjerde kvartal og lavere marginer. Koncernen følger derfor nøje de geopolitiske udviklinger og deres potentielle indvirkning på de økonomiske udsigter, men er ikke desto mindre sikker på sin finansielle styrke og evne til at tilpasse sig det usikre miljø,” skriver CMA CGM.

Faldende rater koster

I tredje kvartal omsatte rederikoncernen for 19,91 mia. dollar, hvilket var 29,9 pct. mere end i samme kvartal sidste år - men dog kun 2,2 pct. over niveauet i andet kvartal af 2022.

Driftsresultatet, EBITDA, endte i kvartalet på 9,15 mia. dollar, og mens det var 28,8 pct. bedre end i samme kvartal sidste år, så var der faktisk tale om et fald på 4,6 pct. i forhold til andet kvartal af 2022.

Ses specifikt på udviklingen inden for containershipping, så bød tredje kvartal for lidt flere transporterede containere, men de faldende fragtrater medførte alligevel et fald i både omsætning og indtjening i forhold til i andet kvartal.

Transportvolumenen målt på antal 20-fods containere, TEU, steg i forhold til tredje kvartal sidste år med 4,1 pct., mens stigningen fra andet kvartal var på 0,9 pct.

Og mens omsætningen steg 25,8 pct. fra tredje kvartal sidste år, så faldt den med 1,9 pct. i forhold til i andet kvartal af i år.

”Den lavere omsætning reflekterer det fald i spotfragtraterne, der begyndt i andet kvartal og fortsatte ind i tredje kvartal,” skriver rederikoncernen.

Driftsresultatet dykkede endnu mere med 5,1 pct. på kvartalsbasis, men steg 27,2 pct. på årsbasis.

Sønderjysk speditør går tilbage på driften

Relaterede artikler:

  • Ifølge Vejdirektoratets plan skal bilister på danske motorveje filmes med kinesiske kameraer. Det sker trods advarsler fra flere sider. | Foto: Rasmus Flindt Pedersen

    Trods advarsler skal kinesiske kameraer filme danske veje

  • Foto: Aly Song/Reuters/Ritzau Scanpix

    Tesla tilbagekalder igen et stort antal biler – denne gang i Kina

    For abonnenter

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

!
Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Foto: Dsv
Fragt og logistik

DSV fik færre kvindelige ledere i 2022

Den danske speditør har nu sat et mål, der skal give en mere ligelig fordeling mellem kønnene i toppen af selskabet.
  • DSV pålægger sig selv "intern CO2-skat" – og efterspørger politisk handling
  • Finansdirektør hos DSV afviser problemer med at finansiere store opkøb

For abonnenter

SAS afholdte torsdag et informationsmøde for de opsagte medarbejdere i konkursramte Flyr. | Foto: Jens Dresling/Ritzau Scanpix
Persontransport

SAS bejler til tidligere Flyr-personale

For abonnenter

Foto: Sebastian Gollnow/AP/Ritzau Scanpix
Persontransport

Trafikforening efterspørger investeringer i nattog

Jens Bjørn Andersen, topchef i DSV
Fragt og logistik

DSV har skruet ned for længden på kontrakter med underleverandører

For abonnenter

Flere aktører vil have nationalt videncenter på finansloven efter mistet finansieringaftale. | Foto: Jens Dresling/Ritzau Scanpix
Infrastruktur

Aktører vil have videnscenter for ladestandere på finansloven

For abonnenter

Foto: Nano Calvo/AP/Ritzau Scanpix
Persontransport

Dansk bookingplatform til privatfly vil høste de første kunder i 2023

For abonnenter

Læs også

Foto: Rebecca Cook/Reuters/Ritzau Scanpix
Persontransport

General Motors overrasker positivt med regnskab og prognose

Regnskabet for fjerde kvartal hos General Motors var bedre end forventet. Det afspejles i prognose for 2023. 
Jens Bjørn Andersen, topchef i DSV
Fragt og logistik

DSV har skruet ned for længden på kontrakter med underleverandører

Markedsudviklingen har fået DSV til at køre med kortere kontrakter med rederierne.

For abonnenter

Foto: Mike Blake/Reuters/Ritzau Scanpix
Persontransport

Investeringsbank advarer om udfordringer for Tesla

Ifølge JPMorgan er euforien efter Teslas fjerde kvartals regnskab overgjort. Analytiker ser negativt på den kommende margin-udvikling.

Seneste nyt

  • Aktører vil have videnscenter for ladestandere på finansloven – 3. feb.
  • DSV har skruet ned for længden på kontrakter med underleverandører – 3. feb.
  • Trafikforening efterspørger investeringer i nattog – 3. feb.
  • DSV fik færre kvindelige ledere i 2022 – 3. feb.
  • Ford ligger til at starte i bakgear efter stor indtjeningsskuffelse – 3. feb.
  • SAS bejler til tidligere Flyr-personale – 3. feb.
  • Dansk bookingplatform til privatfly vil høste de første kunder i 2023 – 3. feb.
  • København og Frederiksberg sløjfer kontrakter med de sidste dieselbusser – 3. feb.
  • Ekspertgruppes anbefaling til CO2-afgift forsinkes igen – 3. feb.
  • Direktør for Storbritanniens største lufthavn træder tilbage efter turbulent år – 3. feb.
  • Norsk regering dropper planer om at sløjfe toldfri lufthavnshandel – 3. feb.
  • Pris på fragt ud af Kina falder fortsat – 3. feb.
  • Fransk samarbejde vil lette adgangen til brint på europæiske veje – 3. feb.
  • DSV pålægger sig selv "intern CO2-skat" – og efterspørger politisk handling – 3. feb.
  • DI: Lavere priser og enklere billetsystemer skal få flere over i bus og tog – 3. feb.
Flere nyheder

Job

  • Business Change Manager til implementering af fremtidens togs uddannelsesprojekter

Watch Job

  • Forvaltningsservicechef i Vestforbrænding

  • Salesforce-udvikler eller -arkitekt

  • Product Owner – vær med til at forvalte IT-systemer midt i den grønne omstilling

  • Revisor med minimum et par års erfaring

  • Tilbudschef - NCC Renovering Vest

Se flere jobs

Job

  • Business Change Manager til implementering af fremtidens togs uddannelsesprojekter

Se flere jobs

Kolofon

MobilityWatch
Søg

Sektioner

  • Fragt og logistik
  • Persontransport
  • Infrastruktur
  • Politik
  • Navne
  • Sitemap
  • RSS feeds

Redaktør

Thomas Bo Christensen

tbc@mobilitywatch.dk

Tlf.: +45 3330 8441

Ansv. chefredaktør

Anders Heering

Udgiver

JP/Politikens Hus A/S

Annonceafdeling

annoncering@infowatch.dk

Tlf.: +45 7077 7481

Annoncering

Jobannoncering

job@infowatch.dk

Tlf.: +45 7077 7481

Job

Abonnement

Prøv MobilityWatch gratis eller få tilbud på et abonnement, der passer til lige netop dig eller din virksomhed.

mobilitywatch@infowatch.dk

Tlf.: +45 7077 7481

Læs mere om abonnement her

Adresse

MobilityWatch

Rådhuspladsen 37

1785 København V

Tlf.: +45 3330 8441

Retningslinjer

  • Persondatapolitik

Copyright © MobilityWatch — Alt materiale på denne side er omfattet af gældende lov om ophavsret

Microsoft er i gang med at udfase Internet Explorer – det er vi derfor også.
Vi anbefaler en af følgende browsere for en bedre oplevelse. Klik på et af ikonerne for at downloade en ny browser.

Med venlig hilsen,
MobilityWatch

Google ChromeMozilla FirefoxMicrosoft Edge