MobilityWatch

Regeringens infrastrukturplan kan være mindre grøn på grund af elbilsfinte

I regeringens infrastrukturplan tages der udgangspunkt i antallet af grønne biler, der ventes at være på vejene i 2035, mens der hverken er lavet opgørelser for 2025 eller 2030. Det giver planen et "grønnere skær end den fortjener", vurderer professor.

Transportminister Benny Engelbrecht | Foto: Mads Claus Rasmussen

I regeringens infrastrukturplan frem mod 2035, som blev fremlagt tidligere denne måned, har man valgt at tage udgangspunkt for CO2-udledningen i 2035, hvor antallet af grønne biler på vejene vurderes at være på 1,5 mio., mens der til gengæld ikke er lavet beregninger for hverken 2025 eller 2030.

Ifølge Børsen kan det få planen til at se grønnere ud, end den egentlig er,

"Bilkilometerne bliver grønnere og grønnere, som årene går, så ud fra et klimaperspektiv vil det selvfølgelig også se bedre og bedre ud, jo længere ud i fremtiden man regner," siger Mogens Fosgerau, professor i transportøkonomi ved Københavns Universitet, til avisen.

Det er flere gange blevet påpeget, at regeringen ikke har talt anlægsfasen med i sine beregninger for klimaaftrykket på infrastrukturplanen, men udledningen vil også se anderledes ud end skitseret, da der ikke vil være lige så mange elbiler på vejene som i 2035, lyder vurderingen fra Mogens Fosgerau.

Regeringens infrastrukturplan kan være mindre grøn på grund af elbilsfinte vurderer professor 

 

Mere fra MobilityWatch

Tidligere bankchef bliver topchef i A/S Øresund

Økonomidirektør i Sund & Bælt overtager posten som topchef i A/S Øresund, der bl.a. står for ejerskabet af den danske del af Øresundsbroen, og som står for planlægning og anlæggelse af ny havnetunnel i København.

Læs også

Relaterede

Seneste nyt

MobilityWatch job

Se flere jobs

Se flere jobs

Watch job

Se flere jobs

Se flere jobs