MobilityWatch

Professor advarer før vedtagelsen af en af århundredets største infrastrukturinvesteringer

Det er dyrt, og samfundsøkonomien er ringe. Sådan lyder advarslen fra transportprofessor forud for vedtagelsen af Lynetteholm.

Otto Anker Nielsen er leder af transportforskningen på DTU. | Foto: Jens Dresling/Ritzau Scanpix

Fredag kommer et bredt flertal i Folketinget med al sandsynlighed til at vedtage den lov, som danner grundlaget for den kunstige halvø Lynetteholm i hovedstaden, men inden vedtagelsen kommer transportprofessor med en sidste advarsel, skriver Politiken.

Regeringen lægger op til at reservere 12,7 mia. kr. til at bygge metroer og veje til Lynetteholm, og samtidig skal det undersøges, om salget af byggegrunde kan finansiere en del af regningen.

Opret et gratis prøveabonnement på MobilityWatch her

Beløbet kommer dog ikke i nærheden af at kunne betale en ny metrolinje og en ny ringvej, og derfor kan Københavns Kommune komme til at hænge på en milliardregning, advarer i transportprofessor ved DTU Otto Anker Nielsen:

"Umiddelbart virker det, som om Lynetteholm ikke er en særlig god idé, fordi det vil være dyrt og have en ringe samfundsøkonomi at etablere den nødvendige transportinfrastruktur. Man kan vælge skrabede løsninger, men hvis det er for besværligt at komme til og fra Lynetteholm, vil det påvirke ejendomspriserne og dermed indtægtsgrundlaget," siger Otto Anker Nielsen.

Forskere ser metro-udspil til Lynetteholmen som utilstrækkelig løsning

Asfaltproducent mangler store anlægsprojekter og frygter fyringer 

Mere fra MobilityWatch

DI bifalder ny finanslovsaftale uden flyafgift

Hos DI Transport er direktør Michael Svane glad for, at en flyafgift ikke fandt vej til ny finanslov. Organisationen mener dog, at andre elementer i delaftale giver en "startbane" for grøn omstilling af luftfarten.

Læs også

Relaterede