Nedskrivninger på forfejlede projekter kostede anlægsentreprenør trecifret millionunderskud i 2020

Året 2020 bød på en hel del tal i den røde afdeling for Barslund, og fælles for dem var, at de var større end året forinden.
Anlægsentreprenørens omsætning dykkede i 2020 for fjerde år i træk til 652,3 mio. kr. mod 965,6 mio. kr. i 2019. I regnskabet påpeger selskabet dog, at koncernstrukturen i selskabet blev ændret den 1. november 2020, hvorfor december måned sidste år ikke er talt med i regnskabet.
Ifølge ledelsesberetningen er omsætningsniveauet derfor "uændret" i 2020.
Driftsresultatet tog imidlertid også et markant dyk til et underskud på 229,9 mio. kr. mod et minus på 63,5 mio. kr. i 2019. Ses der bort fra de ekstraordinære nedskrivninger på 266 mio. kr., lyder det normaliserede driftsresultat imidlertid på 36 mio. kr., hvilket er på linje med 2019, skriver virksomheden i regnskabet.
Årets resultat endte med et underskud på 206,9 mio. kr. mod 47,6 mio. kr. i 2019.
Barslund-koncernen har desuden været nødsaget til at indgå en ny aftale med banken for at sikre sig i 2021.
"Moderselskabet og koncernen har indgået aftale med koncernens bank- og garantiforbindelser der tilsikrer at selskabet har de kreditfaciliteter, der er nødvendige for at realisere selskabets forventninger for 2021, da kreditaftalerne er forlænget indtil 31.12.2021.," skriver selskabet i regnskabet og tilføjer:
"I takt med at der forventes frigivet likviditet ved afslutningen af uafklarede sager, forventes behovet for kreditfaciliteter at blive reduceret. Det ledelsens opfattelse at Barslund har det nødvendige kapitalberedskab til at fortsætte driften."
Nedskrivninger og motorveje tynger
Ifølge regnskabet har Barslund investeret "betydeligt" i at styrke "organisationen, ledelsen, systemer og processer", hvorfor fundamentet til at sikre fremtidig vækst er "stærkt", lyder det.
Derudover er der en række projekter, som trækker regnskabet i en rødere retning.
"Koncernens regnskab er i 2020 belastet af nedskrivninger og revurderinger af et mindre antal projekter, som blev afleveret i 2019 og tidligere, samt forventet tab på et igangværende, stort motorvejsprojekt i Sverige," lyder det i ledelsesberetningen.
Koncernen havde i 2020 ekstraordinære nedskrivninger på 266 mio. kr.
Netop motorvejsprojektet E4 i Sverige er noget, der er endt som en stor sten i skoen på anlægsentreprenøren. Der er ifølge adm. direktør Henrik Krabbe regnet omkring 200 mio. kr. forkert, da man afgav bud på projektet.
"Vi var 200 mio. kr. billigere end NCC, som nok havde den rigtige pris. Der er nogle forhold i Sverige, blandt andet vedrørende vandbeskyttelsesområder, som man ikke havde taget højde for. Nu producerer vi og laver projektet færdigt. Vi taber en hulens masse penge på det, men der er ikke andet for end at tørre øjnene og komme videre og tage tabet," siger han til Licitationen.
Infrastrukturplan giver optimisme
Barslund har aktiviteter i både Danmark og Sverige, og anlægsselskabet forudser, at positive vinde vil blæse over begge markeder, særligt på baggrund af den infrastrukturplan, som blev præsenteret tidligere på sommeren.
"Markedet i både Danmark og Sverige ser positivt ud de kommende år, herunder i lyset af kommende infrastrukturinvesteringer. Herudover vil Barslund i fremtiden fokusere på både mindre og større anlægsopgaver, hvilket øger det potentielle marked," fremgår det af regnskabet.
"Endvidere er der sat en ny strategi for relationskundesegmentet, som skal hjælpe med at øge vores projektportefølje i forhold til projekter, der ligger udenfor licitationsmarkedet," tilføjes det.
De talmæssige forventninger til 2021 lyder på en øget omsætning og en bundlinje enten på niveau eller bedre end i 2020.
Metro-entreprenør i milliardhandel med selskab bag Rejsekortet
Relaterede artikler:
Jysk entrepenørfirma under Aarsleff skifter igen topchef
For abonnenter