MobilityWatch

Halvdelen af Femern-kontrakterne går til danske virksomheder

Over 100 danske virksomheder har nu fået del i den økonomiske gulerod i forbindelse med Danmarkshistoriens største anlægsprojekt.

Foto: Lars Krabbe/Jyllands-Posten/Ritzau Scanpix

Byggeriet af Femern-forbindelsen, der er Danmarkshistoriens største anlægsprojekt, kræver ganske naturligt et stort antal af underleverandører, og indtil videre har over 100 danske virksomheder – svarende til halvdelen af alle virksomheder med opgaver – fået kontrakter i forbindelse med projektet.

Det skriver Dagens Byggeri.

"Jeg ser det som et tegn på, at danske virksomheder er særdeles konkurrencedygtige, og især de lokale generelt har været godt forberedt på de muligheder, som byggeriet af Femern Bælt-tunnelen giver," siger Jens Ole Kaslund, teknisk direktør i Femern, ifølge mediet.

Af de godt 100 danske virksomheder kommer en tredjedel fra lokalområdet på Lolland og Falster, mens de øvrige virksomheder fordeler sig over hele Danmark. Forbindelsen under Femern Bælt forventes at stå færdig i 2029.

Efter nederlag har Scandlines fokus mod anden del af Femern-tvist 

Transportministeren er åben over for elveje: "Vi skal være klar til at rykke"

Mere fra MobilityWatch

DI bifalder ny finanslovsaftale uden flyafgift

Hos DI Transport er direktør Michael Svane glad for, at en flyafgift ikke fandt vej til ny finanslov. Organisationen mener dog, at andre elementer i delaftale giver en "startbane" for grøn omstilling af luftfarten.

Læs også

Relaterede