MobilityWatch

Sund & Bælt-chef lægger an til opgør med "maskulin banke-på-brystet-kultur"

Der er i dag ikke balance mellem kønnene i toppen af statens store infrastrukturselskab Sund & Bælt. Det vil topchef Mikkel Hemmingsen bl.a. ændre på med ny mangfoldighedspolitik, som i høj grad også kommer til at handle om at skabe en mere inkluderende kultur med mindre værkstedshumor.

Mikkel Hemmingsen, topchef i Sund & Bælt | Foto: Sund & Bælt / PR

Jo højere man kommer op i toppen af den daglige drift hos infrastrukturselskabet Sund & Bælt, desto mindre bliver andelen af kvinder.

Samlet set er der således 41 pct. kvinder i selskabet, der står for ejerskabet af bl.a. Storebæltsbroen, mens der på det, der kaldes ”øvrige ledelsesniveauer” er 38 pct. kvinder.

Når man kommer op på direktørniveau, er andelen nede på blot 20 pct.

På spørgsmålet om, hvorvidt den kønsfordeling er tilfredsstillende, lyder svaret kort, men kontant fra adm. direktør Mikkel Hemmingsen:

”Nej, det er den da ikke,” siger han til MobilityWatch.

For generelt at forbedre diversiteten i organisationen, der samlet tæller små 400 ansatte, har Mikkel Hemmingsen og bestyrelsen - hvor der er 33 pct. kvinder - lagt an til, at der i 2022 skal laves en egentlig mangfoldighedspolitik.

Er det ikke lidt sent at lave sådan en politik i 2022?

”Jo, det kan du sige,” siger Mikkel Hemmingsen.

Skal politikken også ændre på kønsbalancen i direktionen?”

”Jeg vil sige det sådan, at vi vil rigtig gerne rekruttere kvinder, og det er en aktiv del af vores rekrutteringsprocesser. Vores CFO (Signe Thustrup Kreiner, red.), ansatte vi ikke, fordi hun er kvinde, men fordi hun er dygtig. Men jeg er glad for, at hun også er en kvinde,” siger han.

”Men vi kommer ikke til at sige, at vi går på kompromis med kvalitet, men vi vil rigtig gerne have kvinder, da vi tror på, at det er godt med en stor mangfoldighed.”

En mandeverden

Som MobilityWatch har beskrevet i den seneste tid, er ledelserne i den danske transport- og infrastruktursektor stærkt domineret af mænd.

En opgørelse over ledelsen i 41 store danske virksomheder inden for fragt og logistik, persontransport samt infrastruktur viser, at kvinder udgør blot 14 pct. i direktionerne og 22 pct. i bestyrelserne.

Jeg ved ikke hvorfor, men det er åbenbart mere tiltrækkende for mænd at være i den branche.

Mikkel Hemmingsen, topchef i Sund & Bælt

I flere interviews med - mandlige - topchefer i branchen har det lydt, at branchen historisk har været præget af mænd, hvilket betyder noget for selve rekrutteringsgrundlaget.

Desuden har flere understreget, at man ikke vil gå på kompromis med kompetencer, når der skal hyres nye direktører og bestyrelsesmedlemmer.

Også Mikkel Hemmingsen stemmer i, at der er en udfordring med den historiske kønsbalance i branchen.

”Vi er jo kendetegnet ved, at vi er i en mandeverden. Det er meget teknologi og anlæg. Jeg ved ikke hvorfor, men det er åbenbart mere tiltrækkende for mænd at være i den branche. Sådan har det i hvert fald historisk været, og derfor gør vi en aktiv indsats for at tiltrække kvinder.”

Selv om den nye mangfoldighedspolitik endnu ikke er på plads, understreger direktøren, at Sund & Bælt allerede nu har øje på diversitet i rekrutteringen.

”Man bliver ikke ansat, fordi man er kvinde, men fordi man er den bedste. Og så synes vi, at det er fint, at man kan kombinere det med, at vi også får flere kvinder ind,” siger han.

Jeg vil bare aldrig have, at det skal hedde sig, at der er nogen, der bliver ansat, kun fordi de er kvinder og ikke, fordi de er dygtige nok. Der er min personlige indstilling, at det ikke vil gavne ligestillingen på nogen måde

Mikkel Hemmingsen, topchef i Sund & Bælt

Mange siger jo netop, at man ikke vil gå på kompromis med kompetencer. Men går I ikke i forvejen på kompromis, når I ansætter, hvis f.eks. den bedst kvalificerede til jobbet kræver en meget højere løn, end I er villige til at betale?

”Det er rigtigt nok. Når man ansætter nogen, så er det en samlet vurdering,” siger han.

”Men jeg vil bare aldrig have, at det skal hedde sig, at der er nogen, der bliver ansat, kun fordi de er kvinder og ikke, fordi de er dygtige nok. Der er min personlige indstilling, at det ikke vil gavne ligestillingen på nogen måde.”

Mikkel Hemmingsen mener derfor, at fokus i rekrutteringsprocessen skal være på kompetencer - ”også for kvindernes egen skyld.”

”Men har man to kandidater, der begge har kompetencerne, kan vi godt sige, at så vælger vi kvinden.”

En anden kultur

Problemet er dog ifølge topchefen, at der generelt er få kvinder, der byder sig til, når der skal besættes stillinger i Sund & Bælt.

Mikkel Hemmingsen tror selv, at det kan hænge sammen med, at der er en særlig kultur i sektoren - en kultur, som han gerne vil være med til at ændre:

”Jeg oplever, at kulturen i anlægs- og transportbranchen er hård. Det, som jeg gerne vil, er at lave en kultur i Sund & Bælt, som ikke er hård, og hvor der ikke er for meget værkstedshumor.”

Derfor vil kulturarbejdet være en vigtig del af arbejdet med den nye mangfoldighedspolitik, fortæller chefen for Sund & Bælt:

”For hvis man vil have en inkluderende arbejdsplads, skal man også have en inkluderende kultur, der anerkender forskellighed. Derfor er det ikke nok at sige, at man bare vil have kvinder. For hvorfor skulle en ny kandidat til en stilling have lyst til at arbejde for os, hvis vi er et sted, hvor man er knaldhårde ved hinanden, ikke taler særligt pænt til hinanden og har en maskulin banke-på-brystet-kultur.”

MobilityWatch sætter fokus på kønsbalancen i toppen af Danmarks transportvirksomheder. Du kan læse mere om sagen herunder:

Kun få kvinder finder vej til topledelserne i transportsektoren

DFDS-formand siger nej til ”rigide kvoter” for kvinder – men også til dårlige undskyldninger

Sydtrafik-formand peger på kommunal kabale som hovedårsag til få kvinder i bestyrelsen

Havneformand er flov over diversitetstal: ”Vi skal kigge indad”

Fem mænd og nul kvinder i DSB’s direktion: Topchef peger på problemer med fødekæden

Formand erkender udfordring med diversitet i DSV-top: ”Det er en tilståelsessag”

NTG-boss tvivler på ”simpelt lighedstegn” mellem diversitet i topledelsen og bedre bundlinje


Mere fra MobilityWatch

DFDS afviser stor stigning i billetpriser

DFDS melder i nyt regnskab om højere priser i passagerforretningen. Til MobilityWatch siger finansdirektør, at der ikke er sket en generel prisforhøjelse, og det er der heller ikke udsigt til. Inflationspres er dog et fokuspunkt.

Læs også

Relaterede

Seneste nyt

MobilityWatch job

Se flere jobs

Se flere jobs

Watch job

Se flere jobs

Se flere jobs