MobilityWatch

Nye anlægskontrakter og renteaftaler forkorter listen af risici for Femern-projekt

Statens infrastrukturselskab har i 2021 haft travlt med at afdække renterisikoen på det store Femern-projekt og forventer at nå op på 50 mia. kr. i 2023. Det fortæller topchef Mikkel Hemmingsen, der i det hele taget mener, at listen af risici for projektet er blevet barberet markant ned.

Animeret billede af den kommende Femern-forbindelse, der efter planen åbner i 2029. | Foto: Femern A/S/PR

Den nye Femern-tunnel, der skal forbinde Danmark og Tyskland, bliver et af danmarkshistoriens største byggeprojekter med et anlægsbudget på over 55 mia. kr. målt i 2015-priser.

Anlægsarbejdet begyndte for alvor sidste år, og ifølge topchefen i det statslige Sund & Bælt, der er moderselskab for Femern A/S, der er bygherre på projektet, er der fortsat en del, der kan gå galt, inden tunnelen efter planen står færdig i 2029.

Allerede abonnent? Log ind.

Læs hele artiklen

Få adgang i 14 dage for 0 kr.
Det kræver intet kreditkort, og du vil ikke overgå til et betalt abonnement efterfølgende.

  • Adgang til alle låste artikler
  • Modtag vores daglige nyhedsbreve
  • Fuld adgang til vores app
Der skete en fejl. Prøv venligst igen senere

Få fuld adgang til dig og dine kollegaer.

Start et gratis virksomhedsprøveabonnement

Mere fra MobilityWatch

DFDS afviser stor stigning i billetpriser

DFDS melder i nyt regnskab om højere priser i passagerforretningen. Til MobilityWatch siger finansdirektør, at der ikke er sket en generel prisforhøjelse, og det er der heller ikke udsigt til. Inflationspres er dog et fokuspunkt.

Læs også

Relaterede

Seneste nyt

MobilityWatch job

Se flere jobs

Se flere jobs

Watch job

Se flere jobs

Se flere jobs