Flertal af danskerne vil have genåbnet stor politisk aftale om infrastruktur

Et flertal af danskerne er parate til at udskyde eller droppe projekter i sidste års store infrastrukturplan for at finde penge til energiudbygning og fjernevarme.
Det viser en ny meningsmåling fra analysehuset Wilke foretaget for MobilityWatch.
Opret et gratis prøveabonnement på MobilityWatch her
Målingen er foretaget i kølvandet på den senere tids debat om, hvorvidt man skulle genåbne aftalen til en værdi af over 160 mia. kr. for at finde penge til danske energiprojekter med det formål at gøre Danmark uafhængig af russisk gas som følge af krigen i Ukraine.
59 pct. af respondenterne i målingen svarer, at de mener, at det er en god idé at udskyde eller droppe projekter i infrastrukturaftalen for at finde penge til energiudbygning og fjernvarme.
19 pct. svarer nej, mens 22 pct. svarer ved ikke.
Finansminister Nicolai Wammen (S) har da også tidligere indikeret, at en genåbning af infrastrukturaftalen kunne være en mulighed.
Det skete i forbindelse med regeringens præsentation af en energipakke i marts, der bl.a. lagde op til at firedoble produktionen af grøn strøm fra vindmøller og solceller og gøre husstande fri af naturgas ved at omlægge til fjernvarme.
(Artiklen fortsætter under billedet)

Desuden udtalte han, at en mulighed også var at finde penge til energisatsningen i infrastrukturaftalen - dog kun hvis alle partier bag aftalen er enige om det.
Wammen beder kommuner holde igen med anlægsprojekter
Opbakning fra Radikale
Til MobilityWatch fortalte flere partier efterfølgende, at de var indstillet på at se på sagen, og især Radikale Venstre så ræson i at genåbne aftalen:
”Vi synes, det er langt vigtigere at få accelereret den grønne omstilling og udrulning af fjernvarme end at gennemføre infrastrukturplanens projekter,” sagde partiets transport- og energiordfører, Rasmus Helveg Petersen, til MobilityWatch og understregede, at infrastrukturprojekterne ville kunne gennemføres på et andet tidspunkt.
Russisk trussel får flere partier til at åbne for ændring af historisk infrastrukturaftale
Den mulige genåbning af aftalen har dog mødt kontant modstand.
Bl.a. har brancheorganisationen Dansk Infrastruktur under Dansk Industri advaret om, at det ville være ”panikagtigt” at udskyde projekter i aftalen, som havde været mange år under vejs.
Efterfølgende lagde transportminister Trine Bramsen (S) et foreløbigt låg på debatten ved til MobilityWatch at udtale, at det ”bestemt ikke (er) regeringens forventning, at forliget skal genåbnes.”
Alligevel var der dog et ”men” hos ministeren, som pointerede, at der er ”en meget ustabil situation på nuværende tidspunkt, som kan få betydning for materialepriser og større anlægsprojekter.”
Bramsen nedtoner risiko for genåbning af infrastrukturaftale
De seneste tal for inflationsudviklingen er da også gået markant i vejret, og en rapport fra Transportministeriet har videre peget på, at prisniveauet og leveranceproblemer i anlægsbranchen er ”blevet betragteligt forværret” som følge af krigen i Ukraine.
Som MobilityWatch har beskrevet, har et af projekterne i infrastrukturplanen da også allerede store udfordringer med økonomien. Der er tale om renoveringen af den sjællandske Østbanen, hvor den samlede pris på projektet er steget fra 510 mio. kr. til 1,1 mia. kr.
Tildelingen af lidt over 400 mio. kr. fra infrastrukturaftalen slår derfor langt fra til, hvilket har skabt store udfordringer for bygherren, som er Region Sjælland, der nu ikke ved, hvor de resterende penge skal komme fra.
Dansk Erhverv siger nej
Selv om den nye meningsmåling fra Wilke altså viser opbakning til at ændre i infrastrukturaftalen, mener man hos en af de store transportorganisationer dog fortsat, at det vil være en rigtig skidt idé.
(Artiklen fortsætter under billedet)

Hos Dansk Erhverv Transport ser direktør Jesper Kronborg Wilke-målingen som et udtryk for, at uafhængighed fra Rusland fylder meget i danskernes bevidsthed.
I hans optik er det dog vigtigt, at det ikke kommer til at fylde så meget, at man glemmer at handle på de andre ting som f.eks. infrastruktur i Danmark, som også har brug for investeringer - det gælder særligt vejnettet.
”Udviklingen af vejnettet er ikke fuldt med i samme tempo som udviklingen af biler, busser og lastbiler, og generelt er investeringer i anlæg og vedligeholdelse af vejnettet faldet gennem de sidste år – særligt siden 2017,” siger Jesper Kronborg til MobilityWatch.
”Derfor mener jeg, at det er vigtigt at holde fast og prioritere udvikling af infrastruktur for netop at sikre effektiv mobilitet og distribution.”
Dansk Industri kalder mulig genåbning af infrastrukturaftale ”helt forkert”
Professor med klar besked efter store prisstigninger: Genåbn infrastrukturaftalen