En del af Watch Medier

MobilityWatchsøndag5. februar 2023

  • Søg
  • Log ind
  • Fragt og logistik
  • Persontransport
  • Infrastruktur
  • Politik
  • Navne
  • Søg
  • Log ind
  • Seneste
  • Søg
  • Log ind
  • Fragt og logistik
  • Persontransport
  • Infrastruktur
  • Politik
  • Navne
28.11.2022kl. 16.28

Biltrafikken over Storebælt er tilbage som før corona – men selskabet bag nedjusterer

Tal fra Sund & Bælt viser, at personbiltrafikken i tredje kvartal af 2022 er på samme niveau som i 2019. Alligevel får inflationen selskabet til at nedjustere forventningerne til årets resultat.
Foto: Marius Renner/Ritzau Scanpix
AF RITZAU

Personbiltrafikken over Storebæltsbroen er i tredje kvartal af 2022 for første gang siden coronapandemien tilbage på samme niveau som i 2019.

Det oplyser Sund & Bælt mandag i en pressemeddelelse.

”Det er første gang siden covid-19, at vi ser fritidstrafik på samme niveau som før pandemien køre over Storebæltsbroen. På Øresundsbroen er der også kraftig fremgang i fritidstrafikken og desuden en fortsat høj vækst i lastbiltrafikken.”

”Samlet set bidrager den stigende trafik positivt til resultatet for perioden, men vi forventer fortsat, at årets resultat vil være påvirket af den stigende inflation,” siger adm. direktør i Sund & Bælt, Mikkel Hemmingsen, i pressemeddelelsen.

Pressemeddelelsen kommer sammen med en delårsrapport, der viser, at indtægterne for vejtrafikken på Storebæltsbroen er tilbage på niveau med samme periode i 2019 før pandemien med kun 0,1 pct. til forskel.

I de første tre kvartaler af 2022 passerede 32.151 personbiler broen om dagen. Medtages lastbiler og busser lyder tallet på 36.978 køretøjer dagligt. I 2021 lå det tal på 33.624, mens det i 2019 lå på 37.004.

Fra 1. januar til 30. september i 2022 lyder nettoomsætningen på 2,65 mia. kr. for Sund & Bælt koncernen. Det gælder både vej- og jernbaneindtægter på Storebæltsbroen og Øresundsbroen.

Det er en stigning på 181 mio. kr. i forhold til samme periode i 2021.

Forventningerne til det samlede resultat i 2022 nedjusteres til et overskud før skat på 1,0-1,15 mia. kr. Nedjusteringen sker som følge af den nuværende inflation.

Den rentebærende gæld for A/S Storebælt ligger efter tredje kvartal på 17,8 mia. kr. Det er en reduktion på 0,6 mia. kr. i forhold til samme tidspunkt i 2021.

Tilbagebetalingstiden for den gæld er 36 år fra åbningen af Storebæltsbroen, hvilket er i 2034.

Ingen drages til ansvar i retten for løsrevet togvogn på Storebælt

Lobby ser tegn på afmatning: Færre lastbiler kører over Storebælt

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

!
Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Foto: Dsv
Fragt og logistik

DSV fik færre kvindelige ledere i 2022

Den danske speditør har nu sat et mål, der skal give en mere ligelig fordeling mellem kønnene i toppen af selskabet.
  • DSV pålægger sig selv "intern CO2-skat" – og efterspørger politisk handling
  • Finansdirektør hos DSV afviser problemer med at finansiere store opkøb

For abonnenter

Tesla-rigmanden Elon Musk er taknemmelig for nævningetingets dom, der frifinder ham for ansvar i Tesla-tweet-sagen. | Foto: Jonathan Ernst/Reuters/Ritzau Scanpix
Persontransport

Nævningeting frifinder Elon Musk for ansvar i sag om Tesla-tweet

SAS afholdte torsdag et informationsmøde for de opsagte medarbejdere i konkursramte Flyr. | Foto: Jens Dresling/Ritzau Scanpix
Persontransport

SAS bejler til tidligere Flyr-personale

For abonnenter

Elbilsalget udgør stadig en større del af det samlede bilsalg i EU-landene, viser tal. (Arkivfoto) | Foto: Valdemar Ren/Ritzau Scanpix
Persontransport

Salget af elbiler trodser trægt europæisk bilmarked

Foto: Sebastian Gollnow/AP/Ritzau Scanpix
Persontransport

Trafikforening efterspørger investeringer i nattog

Jacob Krogsgaard var viceadm. direktør og kommerciel chef i Cimber Sterling, da flyselskabet gik konkurs i 2012. (Arkivfoto.) | Foto: Torben Stroyer
Nyheder

Tidligere Cimber Sterling-direktør om konkurs: "Vi kæmpede i døgndrift"

Læs også

Photo: Miriam Dalsgaard/Ritzau Scanpix
Infrastruktur

Vognmandslobby: Vinddifferentieret hastighed på Storebæltsbro medfører mange ubekendte

Ifølge lobbyorganisationen DTL kan der umiddelbart være en idé i Sund & Bælts forslag om at indføre vinddifferentieret hastighed på Storebæltsbroen. Forslaget bringer dog mange spørgsmål med sig, lyder det.

For abonnenter

Photo: Miriam Dalsgaard/Ritzau Scanpix
Infrastruktur

Sund & Bælt foreslår tillægsafgift til fartsyndere

Det har lange udsigter at få hastighedskontrol på Storebæltsbroen. Derfor foreslår Sund & Bælt nu selv at indføre en tillægsafgift til fartsyndere under kraftig blæst.

For abonnenter

Photo: Nanna Navntoft/Politiken/Ritzau Scanpix/Politiken
Infrastruktur

Sund & Bælt og Alexandra Instituttet indgår nyt samarbejde

Alexandra Instituttet har indgået aftale med selskabet bag blandt andet Storebæltsbroen.

For abonnenter

Seneste nyt

  • Salget af elbiler trodser trægt europæisk bilmarked – 4. feb.
  • Tidligere Cimber Sterling-direktør om konkurs: "Vi kæmpede i døgndrift" – 4. feb.
  • Nævningeting frifinder Elon Musk for ansvar i sag om Tesla-tweet – 4. feb.
  • Aktører vil have videnscenter for ladestandere på finansloven – 3. feb.
  • DSV har skruet ned for længden på kontrakter med underleverandører – 3. feb.
  • Trafikforening efterspørger investeringer i nattog – 3. feb.
  • DSV fik færre kvindelige ledere i 2022 – 3. feb.
  • Ford ligger til at starte i bakgear efter stor indtjeningsskuffelse – 3. feb.
  • SAS bejler til tidligere Flyr-personale – 3. feb.
  • Dansk bookingplatform til privatfly vil høste de første kunder i 2023 – 3. feb.
  • København og Frederiksberg sløjfer kontrakter med de sidste dieselbusser – 3. feb.
  • Ekspertgruppes anbefaling til CO2-afgift forsinkes igen – 3. feb.
  • Direktør for Storbritanniens største lufthavn træder tilbage efter turbulent år – 3. feb.
  • Norsk regering dropper planer om at sløjfe toldfri lufthavnshandel – 3. feb.
  • Pris på fragt ud af Kina falder fortsat – 3. feb.
Flere nyheder

Job

  • Business Change Manager til implementering af fremtidens togs uddannelsesprojekter

Watch Job

  • Erfaren IT Supporter

  • Salesforce-udvikler eller -arkitekt

  • Centerdirektør til Sønderborg

  • Business Intelligence Specialist

  • Business Controller til DAHL Advokatpartnerselskab i Jylland

Se flere jobs

Job

  • Business Change Manager til implementering af fremtidens togs uddannelsesprojekter

Se flere jobs

Kolofon

MobilityWatch
Søg

Sektioner

  • Fragt og logistik
  • Persontransport
  • Infrastruktur
  • Politik
  • Navne
  • Sitemap
  • RSS feeds

Redaktør

Thomas Bo Christensen

tbc@mobilitywatch.dk

Tlf.: +45 3330 8441

Ansv. chefredaktør

Anders Heering

Udgiver

JP/Politikens Hus A/S

Annonceafdeling

annoncering@infowatch.dk

Tlf.: +45 7077 7481

Annoncering

Jobannoncering

job@infowatch.dk

Tlf.: +45 7077 7481

Job

Abonnement

Prøv MobilityWatch gratis eller få tilbud på et abonnement, der passer til lige netop dig eller din virksomhed.

mobilitywatch@infowatch.dk

Tlf.: +45 7077 7481

Læs mere om abonnement her

Adresse

MobilityWatch

Rådhuspladsen 37

1785 København V

Tlf.: +45 3330 8441

Retningslinjer

  • Persondatapolitik

Copyright © MobilityWatch — Alt materiale på denne side er omfattet af gældende lov om ophavsret

Microsoft er i gang med at udfase Internet Explorer – det er vi derfor også.
Vi anbefaler en af følgende browsere for en bedre oplevelse. Klik på et af ikonerne for at downloade en ny browser.

Med venlig hilsen,
MobilityWatch

Google ChromeMozilla FirefoxMicrosoft Edge