MobilityWatch

Elbiler fører også til skadelig luftforurening

Ifølge en rapport fra Københavns Kommune er slid på dæk og vej også stor betydning for luftforureningen.

Foto: Finn Frandsen/Ritzau Scanpix

Udskiftes alle bilerne i København med elbiler, vil Købehavn stadig opleve problemer med luftforurening fra vejtrafikken, skriver Berlingske.

Den årlige gennemgang af luftkvaliteten af Sundheds og Omsorgsforvaltningen i Københavns Kommune viser, at en tredjedel af de skadeluge partikler ikke stammer fra bilens udstødningsrør, men fra dæk-, vej- og bremseslid som virvles op i luften.

"Man har en del forurening, der ikke stammer fra udstødning, men derimod fra bildæk, vejslid og bremseslid. Og forskning peger på, at elbiler har mere udledning fra dækslid og vejslid, fordi de er tungere, men mindre bremseslid, fordi man bremser på en anden måde i en elbil med regenerering af strøm til batteriet," siger Steen Solvang Jensen, som er seniorforsker og sektionsleder ved DCE - Nationalt Center for Miljø og Energi på Aarhus Universitet.

Bilejernes organisation FDM mener, at det er gammeldags kun at se på emission og efterspørger krav til bildæk fra politikerne.

Ifølge rapporten dør 440 københavnere hvert år for tidligt af luftforurening.

Mere fra MobilityWatch

Stribe af danske transportselskaber kritiserer særligt krav i EU-vejpakke

Et nyt EU-krav medfører, at lastbiler hver 8. uge skal vende retur til det land, de er indregistreret i. Det er en sten i skoen på en lang række transportselskaber, som til MobilityWatch fortæller, at de bliver nødt til at køre med tomme lastbiler. Vognmandslobby mener, at selskaberne ”piver.”

Læs også

Seneste nyt

MobilityWatch job

Se flere jobs

Se flere jobs

Watch job

Se flere jobs

Se flere jobs