MobilityWatch

Delebilsselskaber: Bilfrie søndage vil ramme de forkerte

Forslag til bilfrie søndage er ren symbolpolitik. Sådan lyder det fra tre af landets delebilsselskaber, som pointerer, at forslaget rammer de forkerte bilister.

Share Now er et af de delebilsselskaber i Danmark, som synes, regeringens forslag til bilfrie søndage virker som symbolpolitik, der ikke kommer til at påvirke hverdagsbilismen. | Foto: Share Now, PR

Det er meget ”sympatisk”, at regeringen i sit udspil til en infrastrukturplan foreslår at indføre bilfrie søndage i landets største byer, lyder det fra tre af landets delebilsselskaber.

Men så stopper rosen også over forslaget, som ifølge regeringen skal bane vejen for ”en ny udnyttelse af byrummet, hvor der i højere grad gives plads til kulturelle aktiviteter såsom markeder, udeservering, gågader og aktiviteter for børn om søndagen.”

Opret et gratis prøveabonnement på MobilityWatch her

Ifølge delebilsselskaberne er der tale om ”symbolpolitik,” som ikke kommer til at gøre op med hverdagsbilismen. Faktisk vil forslaget ramme de helt forkerte typer af bilister.

”Jeg ved ikke, hvad politikerne tror, at de får ud af det, og hvor meget det reelt kommer til at hjælpe på luftforurening, antal ulykker og trivsel i byen. Hvis hovedformålet er at mindske antallet af private biler i Danmark, så tror jeg ikke, at det bliver denne løsning, der kommer til at hjælpe på det,” siger Morten Jakobsen, som er direktør for Share Now, som er ejet af Arriva, til MobilityWatch.

Så vil vi jo miste i hvert fald en syvendedel af vores omsætning. Og så synes jeg bare, det er tudetosset at slå ned i sådan et symbol – for hvorfor skal vi ikke køre i bil om søndagen?

Thomas Heltborg Juul, topchef for Greenmobility

Forslaget lægger op til at ændre færdselsloven, således at kommunerne selv kan indføre bilfrie gader i landets største byer om søndagen i tidsrummet kl. 9.00-20.00. Regeringen melder desuden i forslaget, at den aktivt vil opfordre til, at kommunerne indfører de bilfrie gader, men at det skal ske i geografisk afgrænsede områder, ”hvor dette kan forsvares ud fra et trafikalt perspektiv.”

Bilfrie søndage i København kan blive en realitet fra 2022

En del af forslaget er desuden, at der ikke skal være adgang for biler i middelalderbyen i København om søndagen i tidsrummet.

Kan blive dyrt for bybilsselskaber

Delebilsselskaberne i Danmark er i høj grad placeret i de større byer. Hvor Share Now primært har sin danske flåde placeret i København, har Letsgo også biler stående i Odense, Aarhus og et par enkelte i Roskilde. Børsnoterede Greenmobility har deres delebiler i Danmark stående i København og Aarhus.

Greenmobility og Share Now har begge et såkaldt ”free float” koncept, som derfor går under betegnelsen bybiler. Det betyder, at bilerne ikke har en fast stamplads, men i stedet ”flyder frit” rundt i byen, og hvor brugeren kan finde den nærmeste bil via en app.

På den måde lægger denne type delebiler også op til mindre ture, da bilen ikke skal tilbage til en fast parkeringsplads.

Ifølge topchef for Greenmobility, Thomas Heltborg Juul, kan det derfor få større konsekvenser for omsætningen, at det måske ikke vil være muligt i fremtiden at bruge bilerne om søndagen.

”Så vil vi jo miste i hvert fald en syvendedel af vores omsætning. Og så synes jeg bare, det er tudetosset at slå ned i sådan et symbol – for hvorfor skal vi ikke køre i bil om søndagen?” siger Thomas Heltborg Juul.

Thomas Heltborg Juul forklarer, at weekenden særligt tæller op i selskabets omsætning, da der her i højere grad er tale om leje for ti timer eller en hel weekend fremfor små ture. Men med ”free float” konceptet kan selskabet risikere, at deres biler slet ikke er til at komme til om søndagen, og det vil kunne mærkes i selskabets regnskab.

”Det vil være et hårdt slag, for så vil vi ikke have nogen søndagsomsætning. Jeg tænker også, at hvis man vil have flere elbiler, så skulle man hellere sige, at benzin- og dieselbilerne ikke må køre om søndagen,” siger Thomas Heltborg Juul, som foreslår, at man kan undtage elbiler fra forslaget for at for at give danskerne et incitament til at skifte over.

Hvad der er skidt for privatbilisme, er godt for delebiler

Hos Share Now forventer man modsat ikke de store økonomiske udfordringer ved forslaget om bilfrie søndage, fortæller direktøren, Morten Jakobsen. Det skyldes, at det ikke er om søndagen, at selskabet har flest brugere af deres biler.

Det kan dog blive en udfordring, hvis brugerne ikke kan komme til bilerne om søndagen, men som udgangspunkt ser Share Now forslaget som positivt for forretningen.

”Alt hvad vi kan gøre for, at privatbilisme bliver mere irriterende, er til fordel for vores forretning. Så kan det godt være, at vi ikke lige vinder på en tur fra Kongens Nytorv om søndagen, som vi ellers havde fået. Men det kan i stedet betyde, at folk muligvis skiller sig af med deres private bil og så bruger os en til to gange i ugen til noget andet,” siger Morten Jakobsen.

Man vil gerne have bilfrie søndage, fordi man i bund og grund gerne vil have bilerne ud af byen og bruge byrummet til noget andet. Og der kan man jo sige, at det er delebilisme i forvejen med til at gøre.

Morten Jakobsen, direktør for Share Now

Hos Letsgo vil forslaget heller ikke få de største konsekvenser for økonomien, hvis man spørger Christian Rohmann, som er ansvarlig for markedsføring og forretningsudvikling i Letsgo.

Delebilerne ved Letsgo har en fast stamplads, som de skal tilbage til, når turen er slut, og derfor bruges bilerne primært til længere ture, som f.eks. varer en hel weekend. Desuden kan løsningen for Letsgo være, at man rykker stampladserne ud af bymidterne.

”Det bliver lidt mere besværligt for f.eks. vores medlemmer at komme ud af byen om søndagen, og på den måde rammer man dem, der har et lille behov for at bruge bil. I stedet burde fokus være på, hvordan det bliver mere besværligt at have en bil, som kun bliver brugt til fritidsbrug og fylder op i gaderne resten af tiden,” siger Christian Rohmann.

Man bør ramme hverdagsbilismen fremfor weekendkørsel

Greenmobility og Share Now istemmer kritikken fra Letsgo. Ifølge Thomas Heltborg Juul fra Greenmobility bliver 12 pct. af arealet i København brugt til parkerede biler, der holder stille 95 pct. af tiden, og ifølge Letsgo bliver 75 pct. af bilerne i brokvartererne slet ikke flyttet i hverdagen.

”Det er det, vi skal gøre noget ved. Derfor synes jeg, vi skal understøtte delebiler og generelt køre mindre,” siger Thomas Heltborg Juul.

Opret et gratis prøveabonnement på MobilityWatch her

Morten Jakobsen fra Share Now er enig:

”Man vil gerne have bilfrie søndage, fordi man i bund og grund gerne vil have bilerne ud af byen og bruge byrummet til noget andet. Og der kan man jo sige, at det er delebilisme i forvejen med til at gøre,” siger han og fortsætter:

"Der er også lagt op til et hav af undtagelser, og det er der, vi tænker, hvorfor så ikke give tilladelse til, at delebilerne kan køre i byen om søndagen? Vi er også til gavn for dem, der bor i det her område, og på den måde kan vi være med til at nedbringe antallet af biler generelt set."

Share Now så hellere, at der blev indført road pricing som et værn mod privatbilismen i de større byer, mens Letsgo foreslår at hæve kvadratmeterprisen for at have en bil holdende parkeret i eks. København, hvor den med sine 0-2000 kr. ifølge Christian Rohmann er meget lav.

Transportministeren er blevet forelagt kritikken, men ønsker ikke at stille op til interview.

Green Mobility-regnskab viser vækst med røde tal på bundlinjen

København har fået over 32.000 flere biler på vejene siden 2008 

Mere fra MobilityWatch

DI bifalder ny finanslovsaftale uden flyafgift

Hos DI Transport er direktør Michael Svane glad for, at en flyafgift ikke fandt vej til ny finanslov. Organisationen mener dog, at andre elementer i delaftale giver en "startbane" for grøn omstilling af luftfarten.

Læs også

Relaterede