MobilityWatch

Færre solgte biler - men Toyota sparer sig til større overskud

I seneste regnskabsår er Toyotas overskud steget med otte procent. Det skyldes især færre udgifter.

Foto: Toshifumi Kitamura/AFP/Ritzau Scanpix

Overskuddet hos den japanske bilproducent Toyota er under coronapandemien vokset med flere milliarder.

Det er sket på trods af en faldende omsætning fra blandt andet salg af biler. Det viser Toyotas regnskab for det regnskabsår, der løb frem til slutningen af marts i år.

Den samlede omsætning er for året endt på cirka 1530 milliarder kroner. Det er et fald på ni procent i forhold til året før.

Med til at trække omsætningen har været færre indtægter fra Toyotas salg af blandt andet biler, fremgår det af regnskabet.

Til gengæld kan den japanske bilproducent glæde sig over, at det er lykkedes at skære en del i omkostningerne. Udgifterne til såvel produktion som salg og administration er således faldet sammenlignet med et år tidligere.

I alt har det kastet et overskud på cirka 130 milliarder kroner af sig for Toyota. Det er en stigning på otte procent i forhold til året før.

"Toyota har klaret sig helt exceptionelt," sagde Satoru Takada, autoanalytiker i det japanske research- og konsulenthus TIW, til nyhedsbureauet AFP før regnskabet.

"Toyota har fastholdt en stabil produktion, samtidig med at man har lanceret nye modeller på de rette tidspunkter i store markeder."

Sidste år overtog Toyota positionen som verdens største bilproducent fra tyske Volkswagen for første gang i fem år.

I det seneste regnskabsår solgte Toyota over 7,6 millioner køretøjer globalt.

For det nye regnskabsår, der altså løber til slutningen af marts næste år, har Toyota en forventning om at vokse både på omsætning og indtjening.

Bare for omsætningen ventes der en vækst på lidt over ti procent i forhold til det realiserede i seneste regnskabsår.

Bilsalget er tilbage på normalt niveau 

Mere fra MobilityWatch

Stribe af danske transportselskaber kritiserer særligt krav i EU-vejpakke

Et nyt EU-krav medfører, at lastbiler hver 8. uge skal vende retur til det land, de er indregistreret i. Det er en sten i skoen på en lang række transportselskaber, som til MobilityWatch fortæller, at de bliver nødt til at køre med tomme lastbiler. Vognmandslobby mener, at selskaberne ”piver.”

Læs også

Relaterede

Seneste nyt

MobilityWatch job

Se flere jobs

Se flere jobs

Watch job

Se flere jobs

Se flere jobs