MobilityWatch

Lavprisflyselskab med stort underskud

Polske Wizz Air Holding lander et resultat for regnskabsåret 2020/21 på en lille halv mia. euro.

Foto: Andrew Boyers/Reuters/Ritzau Scanpix

Det polske lavprisflyselskab Wizz Air Holding er fortsat tilbageholden med at skrue op for flyvningerne som følge af den fortsatte usikkerhed om genåbning af rejseaktiviteten under coronapandemien.

Det oplyser selskabet onsdag i forbindelse med præsentationen af et stort underskud for regnskabsåret 2020/21, som sluttede ved udgangen af marts.

Det coronaplagede regnskabsår gav Wizz Air et underskud på 482 mio. euro sammenlignet med et overskud på 345 mio. euro året før. I fjerde kvartal var den såkaldte "cash burn" på 84 mio. euro, som reflekterer likviditetsforbruget over måneden.

I de tre måneder frem til udgangen af juni flyver Wizz Air med 30 pct. af kapaciteten, og medmindre der kommer et "accelereret og permanent løft i restriktionerne", venter selskabet også i 2021/22 at komme ud med underskud.

"Vi er forsigtigt optimistiske om en bedring i forretningen, hvilket startede senere, end vi havde ønsket, da covid-19-restriktionerne har fortsat længere end ventet," siger administrerende direktør Jozsef Varadi ifølge Bloomberg og kalder også indeværende finansår som et "omstillingsår".

Forleden kom det frem, at Wizz Air overraskende trækker sig fra det norske indenrigsmarked fra den 14. juni.

Lavprisflyselskabet mener, at konkurrencen i landet har været skævvredet, skrev rejsemediet Check-In.dk mandag.

I begyndelsen af oktober præsenterede selskabet en stor satsning på det norske marked, men den bliver nu rullet tilbage, når Wizz Air går af markedet om et par uger.

Allerede fredag lukkede Wizz Air for bookinger på norske indenrigsruter.

I de seneste 12 måneder frem til udgangen af maj fløj Wizz med 11,4 mio. passagerer mod 33,5 mio. et år tidligere.

Wizz Air har hovedkontor i Budapest, men er børsnoteret i London.

Norsk fly-startup flyver udenom København i opstartsfase 

Skulle konkurrere med SAS i gigantisk sats: Nu lukker lavprisflyselskab norske indenrigsruter 

Mere fra MobilityWatch

DI bifalder ny finanslovsaftale uden flyafgift

Hos DI Transport er direktør Michael Svane glad for, at en flyafgift ikke fandt vej til ny finanslov. Organisationen mener dog, at andre elementer i delaftale giver en "startbane" for grøn omstilling af luftfarten.

Læs også

Relaterede