MobilityWatch

Han skal forberede Scandlines til kamp mod Femern-tunnel: "Store udfordringer er også spændende udfordringer"

Til efteråret overtager Carsten Nørland tøjlerne i Scandlines med en klar opgave om at styrke selskabet frem mod slutningen af årtiet, hvor der venter helt ny konkurrence fra Femern-forbindelsen. Det tager han dog med ro og lægger vægt på, at han vil lytte til medarbejderne, før han foretager ændringer, siger han i interview med MobilityWatch.

Carsten Nørland, kommende topchef i Scandlines | Foto: Scandlines / PR

Efter ti år med Søren Poulsgaard Jensen ved roret får de ca. 1400 ansatte i rederiet Scandlines fra 1. september en ny øverste chef.

Det er Carsten Nørland, der kommer fra en ledende stilling i bryggeriet Royal Unibrew, og som fremover skal sætte retningen for færgerederiet, der sejler ruterne Rødby-Puttgarden og Gedser-Rostock.

I et interview med MobilityWatch fortæller den kommende direktør, at han ser frem til opgaven.

"Jeg har sagt ja til jobbet, fordi Scandlines er en super interessant virksomhed med stærke, historiske rødder, og som har været en pioner inden for grøn færgedrift," siger han med henvisning til, at rederiet i dag sejler såkaldte hybridfærger og har planer om helt emissionsfri færgedrift inden for de kommende år.

Kan trække på erfaringer

52-årige Carsten Nørland er uddannet cand.merc. fra Copenhagen Business School og har arbejdet de seneste syv år hos Royal Unibrew.

Tidligere har han haft ledende stillinger med ansvar for internationale aktiviteter i Københavns Lufthavn, Flügger og Masterfoods/MARS Inc.

Det er klart, at min tilgang altid vil være, at man ydmygt og interesseret lytter til sine gode kolleger og lærer forretningen at kende, inden man begynder at kloge sig på ting, der skal laves om

Carsten Nørland, kommende topchef i Scandlines

Formanden for Scandlines, Vagn Sørensen, har over for MobilityWatch tidligere peget på netop erfaringen fra Københavns Lufthavn som relevant i udpegningen af Nørland som ny topchef sammen med hans baggrund inden for salg og marketing. Det passer ifølge formanden samtidig godt i forhold til den øvrige direktion, der fremover består af finansdirektør Per Johannesen Madsen og driftsdirektør Michael Guldmann Petersen.

Scandlines-formand om jagt på ny topchef: "Vi valgte på et tidligt tidspunkt at kigge eksternt"

Carsten Nørland fortæller da også, at han udover det grønne islæt ved Scandlines også finder selskabets aktiviteter inden for catering og bordershop spændende.

"Det er noget, jeg har stor passion for, og som jeg synes er en meget interessant del af Scandlines. Derfor ser jeg grundlæggende en virksomhed, hvor jeg kan kombinere nogle af de erfaringer, jeg har med i bagagen."

Første CEO-job

Jobbet hos Scandlines er samtidig Carsten Nørlands første som øverste direktør.

"Der er selvfølgelig noget særligt ved at prøve det af," siger han, men peger på, at han også i Royal Unibrew og Københavns Lufthavn har haft højtstående stillinger.

"Men det er da klart, at det er noget af det, som jeg synes er en spændende udfordring."

Jeg er sikker, at vi er konkurrencedygtige og bliver endnu mere konkurrencedygtige

Carsten Nørland, kommende topchef i Scandlines

Men hvad skal de ansatte i Scandlines så forvente sig af Carsten Nørland?

Han fortæller, at han som chef sætter pris på samarbejde mellem medarbejderne, dynamik og højt tempo i forretningen og at en organisation "fejrer succeserne sammen."

"Derfor håber jeg, at jeg kan bidrage med at skabe arbejdsglæde, og at der er noget at fejre i de kommende år," siger han, inden han tilføjer:

"Men nu skal jeg lige starte først. Men det er klart, at min tilgang altid vil være, at man ydmygt og interesseret lytter til sine gode kolleger og lærer forretningen at kende, inden man begynder at kloge sig på ting, der skal laves om. For Scandlines er en meget veldrevet forretning, men som også har et stort potentiale i fremtiden."

Femern-tunnel lurer forude

Ser man på fremtiden for Scandlines, tegner der sig dog mørke skyer på horisonten, når Femern-forbindelsen mellem Danmark og Tyskland efter planen står klar 2029.

Rederiet har i årevis ligget i krig med det statslige selskab bag forbindelsen, da man har ment, at tunnelen bliver bygget på urimelige vilkår.

Den nuværende topchef, Søren Poulsgaard Jensen, har over for MobilityWatch betegnet det som en "skyttegravskrig", men mener, at rederiet trods alt har hevet vigtige sejre i land, bl.a. fordi statsstøtten til Femern A/S er blevet begrænset.

Ikke desto mindre kommer der altså en helt ny konkurrent, som Scandlines anerkender vil spise noget af omsætningen.

Formand Vagn Sørensen har derfor også gjort det klart, at det bliver Carsten Nørlands opgave at forberede, at det kapitalfondsejede rederi står godt i konkurrencen med den nye tunnelforbindelse. Selv er Carsten Nørlund fortrøstningsfuld:

"Scandlines vil fortsætte med at sejle, og jeg er sikker, at vi er konkurrencedygtige og bliver endnu mere konkurrencedygtige, fordi vi kan tilbyde en pålidelig og grøn drift og et økonomisk fordelagtigt alternativ til tunnelen, når den engang åbner."

Hvordan er det at sige ja til sådan et job, når der lurer så stor en trussel ude i fremtiden?

"Nu har det stadig relativt lange udsigter, og der findes mange eksempler rundt omkring - f.eks. fra den Engelske Kanal - hvor man stadig har en fin færgedrift, selv om der er en fast forbindelse," siger han, men anerkender, at der venter en stor udfordring foran ham:

"Men store udfordringer er også spændende udfordringer."

Det er aftalt, at Søren Poulsgaard Jensen fortsætter et par uger, efter at Carsten Nørland har taget over som ny adm. direktør i september. Hvad Søren Poulsgaard Jensen så skal, er usikkert. Læs interview med den afgående topchef nedenfor:

Scandlines-chef stopper efter ti år med skyttegravskrig, grønt fremsyn og masser af hjerteblod

Mere fra MobilityWatch

Læs også

Relaterede

Seneste nyt

MobilityWatch job

Se flere jobs

Se flere jobs

Watch job

Se flere jobs

Se flere jobs