En del af Watch Medier

MobilityWatchlørdag4. februar 2023

  • Søg
  • Log ind
  • Fragt og logistik
  • Persontransport
  • Infrastruktur
  • Politik
  • Navne
  • Søg
  • Log ind
  • Seneste
  • Søg
  • Log ind
  • Fragt og logistik
  • Persontransport
  • Infrastruktur
  • Politik
  • Navne
08.07.2021kl. 13.25

Sverige og Estland indleder ny undersøgelse af Estonias skrog

Personer, der overlevede færges forlis, har i årtier ønsket en grundigere undersøgelse af hændelsen.
Foto: Jaakko Avikainen/AFP/Ritzau Scanpix
AF RITZAU/AFP

To skibe fra Sverige og Estland er torsdag sejlet fra havn for at forberede nye undersøgelser af vraget af færgen "Estonia", som sank i Østersøen i 1994.

Skibet, som skulle sejle fra Tallinn til Stockholm, sank i de tidlige morgentimer 28. september 1994.

137 personer overlevede, mens 852 omkom i en af de værste maritime ulykker i det 20. århundrede.

Det blev besluttet ikke at bjærge vraget. Sverige, Estland og Finland aftalte i 1995 en gravfred. Det betyder, at vraget ikke må hæves eller forstyrres.

Men love, som forbyder at dykke der, blev for nylig ændret for at tillade nye undersøgelser af vraget.

Det skete, efter at der i en dokumentar blev sået tvivl om de konklusioner, der blev draget i de officielle undersøgelser af ulykken.

Med i udsendelsen var blandt andet billeder af et stort hul i skibsvraget, som frem til da ikke havde været offentligt kendt.

Den nye undersøgelse bliver ledt af havarikommissioner i Sverige og Estland.

Jonas Backstrand, formand for Sveriges statslige havarikommission, siger, at man indledninger dykninger ved færgen fredag.

Efter en indledende undersøgelse kan en større undersøgelse senere blive iværksat.

En havarikommissionen slog efter tragedien fast, at det var den løsrevne bovport, som var årsagen til, at skibet sank.

Det har dog været et mysterium for mange, hvordan færgen kunne synke på under en time.

Overlevende og pårørende til ofrene for ulykken har i årtier kæmpet for en grundigere undersøgelse af hændelsen.

Trecifret millionpulje til grøn færge-omstilling kan nu ansøges 

Ny DFDS-rival på Den Engelske Kanal lægger ud med at sænke billetpriserne 

Relaterede artikler:

  • Foto: Finn Frandsen/Ritzau Scanpix

    Trecifret millionpulje til grøn færge-omstilling kan nu ansøges

    For abonnenter

  • DFDS indsætter snart en større kombineret fragt- og passagerfærge, "Côte d'Opale", på Dover-Calais. Det sker fra midten af denne måned. | Foto: PR-foto: DFDS

    Ny DFDS-rival på Den Engelske Kanal lægger ud med at sænke billetpriserne

    For abonnenter

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

!
Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Foto: Dsv
Fragt og logistik

DSV fik færre kvindelige ledere i 2022

Den danske speditør har nu sat et mål, der skal give en mere ligelig fordeling mellem kønnene i toppen af selskabet.
  • DSV pålægger sig selv "intern CO2-skat" – og efterspørger politisk handling
  • Finansdirektør hos DSV afviser problemer med at finansiere store opkøb

For abonnenter

SAS afholdte torsdag et informationsmøde for de opsagte medarbejdere i konkursramte Flyr. | Foto: Jens Dresling/Ritzau Scanpix
Persontransport

SAS bejler til tidligere Flyr-personale

For abonnenter

Foto: Sebastian Gollnow/AP/Ritzau Scanpix
Persontransport

Trafikforening efterspørger investeringer i nattog

Jens Bjørn Andersen, topchef i DSV
Fragt og logistik

DSV har skruet ned for længden på kontrakter med underleverandører

For abonnenter

Flere aktører vil have nationalt videncenter på finansloven efter mistet finansieringaftale. | Foto: Jens Dresling/Ritzau Scanpix
Infrastruktur

Aktører vil have videnscenter for ladestandere på finansloven

For abonnenter

Foto: Nano Calvo/AP/Ritzau Scanpix
Persontransport

Dansk bookingplatform til privatfly vil høste de første kunder i 2023

For abonnenter

Læs også

Jens Bjørn Andersen, topchef i DSV
Fragt og logistik

DSV har skruet ned for længden på kontrakter med underleverandører

Markedsudviklingen har fået DSV til at køre med kortere kontrakter med rederierne.

For abonnenter

Foto: Nano Calvo/AP/Ritzau Scanpix
Persontransport

Dansk bookingplatform til privatfly vil høste de første kunder i 2023

Den danskstiftede bookingplatform til privatfly Goollie har efter et halvt år endnu ikke haft nogen kunder. Flere initiativer i løbet af 2023 skal dog give selskabet luft under vingerne, fortæller direktør.

For abonnenter

Michael Ebbe, finansdirektør hos DSV | Foto: Dsv / Pr
Fragt og logistik

Finansdirektør hos DSV afviser problemer med at finansiere store opkøb

DSV’s finansdirektør vil ikke kommentere, om den danske speditør er villig til at betale den pris, som DB Schenker rygtes at have. Men han understreger, at DSV har rigeligt med finansielle muskler til store opkøb.

For abonnenter

Seneste nyt

  • Aktører vil have videnscenter for ladestandere på finansloven – 3. feb.
  • DSV har skruet ned for længden på kontrakter med underleverandører – 3. feb.
  • Trafikforening efterspørger investeringer i nattog – 3. feb.
  • DSV fik færre kvindelige ledere i 2022 – 3. feb.
  • Ford ligger til at starte i bakgear efter stor indtjeningsskuffelse – 3. feb.
  • SAS bejler til tidligere Flyr-personale – 3. feb.
  • Dansk bookingplatform til privatfly vil høste de første kunder i 2023 – 3. feb.
  • København og Frederiksberg sløjfer kontrakter med de sidste dieselbusser – 3. feb.
  • Ekspertgruppes anbefaling til CO2-afgift forsinkes igen – 3. feb.
  • Direktør for Storbritanniens største lufthavn træder tilbage efter turbulent år – 3. feb.
  • Norsk regering dropper planer om at sløjfe toldfri lufthavnshandel – 3. feb.
  • Pris på fragt ud af Kina falder fortsat – 3. feb.
  • Fransk samarbejde vil lette adgangen til brint på europæiske veje – 3. feb.
  • DSV pålægger sig selv "intern CO2-skat" – og efterspørger politisk handling – 3. feb.
  • DI: Lavere priser og enklere billetsystemer skal få flere over i bus og tog – 3. feb.
Flere nyheder

Job

  • Business Change Manager til implementering af fremtidens togs uddannelsesprojekter

Watch Job

  • Business Change Manager til implementering af fremtidens togs uddannelsesprojekter

  • Scrum Master with a practical approach

  • Revisor med minimum et par års erfaring

  • Head of Business Development

  • Erfaren fuldmægtig eller advokat med interesse for danske og internationale virksomheder

Se flere jobs

Job

  • Business Change Manager til implementering af fremtidens togs uddannelsesprojekter

Se flere jobs

Kolofon

MobilityWatch
Søg

Sektioner

  • Fragt og logistik
  • Persontransport
  • Infrastruktur
  • Politik
  • Navne
  • Sitemap
  • RSS feeds

Redaktør

Thomas Bo Christensen

tbc@mobilitywatch.dk

Tlf.: +45 3330 8441

Ansv. chefredaktør

Anders Heering

Udgiver

JP/Politikens Hus A/S

Annonceafdeling

annoncering@infowatch.dk

Tlf.: +45 7077 7481

Annoncering

Jobannoncering

job@infowatch.dk

Tlf.: +45 7077 7481

Job

Abonnement

Prøv MobilityWatch gratis eller få tilbud på et abonnement, der passer til lige netop dig eller din virksomhed.

mobilitywatch@infowatch.dk

Tlf.: +45 7077 7481

Læs mere om abonnement her

Adresse

MobilityWatch

Rådhuspladsen 37

1785 København V

Tlf.: +45 3330 8441

Retningslinjer

  • Persondatapolitik

Copyright © MobilityWatch — Alt materiale på denne side er omfattet af gældende lov om ophavsret

Microsoft er i gang med at udfase Internet Explorer – det er vi derfor også.
Vi anbefaler en af følgende browsere for en bedre oplevelse. Klik på et af ikonerne for at downloade en ny browser.

Med venlig hilsen,
MobilityWatch

Google ChromeMozilla FirefoxMicrosoft Edge