MobilityWatch

Bilorganisation peger på "naboeffekt" som medvirkede årsag til fremgang i elbilssalg

Både pris og forbrugerpsykologi er med til at skubbe salget af elbiler i vejret, vurderer chefkonsulent i FDM.

Foto: Mikkel Hørlyck/Ritzau Scanpix

Knap hver femte solgte bil i Danmark i august kørte på el, hvilket er den højeste andel nogensinde.

Det skyldes flere ting, heriblandt at det prismæssigt begynder at give god mening at investere i en elbil, vurderer chefkonsulent i FDM over for Politiken. Han påpeger dog, at der også er en såkaldt naboeffekt, som spiller ind.

"Det er naboeffekten, vi ser nu. Jeg har en vennekreds, hvor ét par har købt en elbil, og så lige pludselig begynder alle de andre par at overveje det også, for hvorfor skulle det ikke virke for dem? Der er noget forbrugerpsykologi i det," siger han til avisen.

I reelle tal blev der solgt 3050 elbiler i Danmark i august svarende til 19 pct. af det samlede bilsalg.

Ny rekord i bilsalget i Danmark – knap hver femte var elbil i august 

Mere fra MobilityWatch

Læs også

Relaterede

Seneste nyt

MobilityWatch job

Se flere jobs

Se flere jobs

Watch job

Se flere jobs

Se flere jobs