MobilityWatch

British Airways flyver passagerer på genanvendt madolie

CO2-udledingen fra madolie-flyvningen var markant mindre end fra en flyvning på samme distance for 10 år siden, lyder det.

Foto: Jakob Jørgensen

British Airways har fløjet sin første passagerafgang direkte drevet af bæredygtigt luftfartsbrændstof. Det skete på en flyvning fra London til Glasgow, som flyselskabet siger producerede 62 pct. mindre CO2-udledning end en lignende rejse for ti år siden.

Det skriver The Guardian.

Flyselskabet oplyser, at kombinationen af brændstoffet - delvist fremstillet af genanvendt madolie - med optimale flyruter, elektrificerede lufthavnskøretøjer og de nyeste fly reducerede udledningerne.

British Airways oplyser, at det havde kompenseret den producerede CO2, hvilket gjorde flyvningen kulstofneutral.

Mens der stadig blev produceret omkring 6,4 tons CO2 ved flyvning BA1476 tirsdag, bemærker flyselskabet, at flyvningen havde til hensigt at demonstrere de fremskridt, som luftfartsindustrien har gjort i sine forsøg på at mindske CO2 før Cop26-topmødet i Storbritannien fra oktober til november.

Flyvningen blev foretaget af flyselskabets særlige leverede "bæredygtigheds" fly, en Airbus A320neo, selskabets mest støjsvage og mest brændstofeffektive kortdistance-model.

Brændstoffet var en 35 pct. blanding af bæredygtige brændstoffer fra Air BP, hvilket er tæt på den maksimalt tilladte andel i øjeblikket og højere end ved lignende demonstrationsflyvninger.

Mere fra MobilityWatch

Yngre piloter går nu i åben krig med SAS-piloterne og Dansk Metal

Flyvebranchens Personaleunion, FPU, der især organiserer de yngre piloter, går midt i SAS-konflikten og pilotstrejken i struben på deres egne pilotkolleger og Dansk Metal. Dansk Metal kannibaliserer og ønsker blot de yngre piloters arbejdspladser lukket, siger FPU-formanden.

Læs også

Seneste nyt

MobilityWatch job

Se flere jobs

Se flere jobs

Watch job

Se flere jobs

Se flere jobs