MobilityWatch

Stadig lang vej til overskud hos SAS trods åbning i USA

Det giver flyselskabet et vigtigt løft, at USA har åbnet for blandt andet rejsende fra Europa, men der er stadig udfordringer, selskabet skal overkomme, lyder det fra analytiker.

Foto: Scanpix Sweden/Reuters/Ritzau Scanpix

Det kan give et vigtigt løft til luftfartsselskabet SAS' slunkne kasse, at de amerikanske myndigheder mandag åbnede op for rejsende fra blandt andet Europa – under forudsætning af vaccination mod covid-19.

Men derfor er udfordringerne fortsat mange for luftfartsselskabet, hvis der skal skabes en sund balance i økonomien fremover.

"Det er endnu et skridt i rigtig retning for trafikgenrejsningen og åbner op for anslået yderligere cirka 15-18 pct. af SAS’ indtægtsstrømme. Men det ændrer ikke på, at udfordringerne er mange, hvis SAS skal skabe overskud i fremtiden," skriver Jacob Pedersen, der er aktieanalysechef hos Sydbank, i et notat tirsdag.

Opret et gratis prøveabonnement på MobilityWatch her

Han peger på, at større selskaber som IAG, der ejer blandt andet British Airways, samt Lufthansa og Air France-KLM formentlig vil have mest gavn af de åbnede transatlantiske ruter, hvorfor de aktier også reagerede mest positivt på nyheden mandag.

"SAS har en væsentlig lavere andel af flyvninger til Nordamerika end IAG, Lufthansa og Air France/KLM, men ikke desto mindre fylder flyvningerne til USA bestemt noget i SAS’ forretning. Målt på antallet af passagerer udgjorde interkontinentale flyvninger godt nok kun cirka 7 pct. i 2019, men målt på indtægterne er tallet over 26 pct.," skriver Jacob Pedersen.

Hvis SAS for alvor skal kunne tjene penge i fremtiden, skal omkostningerne dog fortsat nedbringes yderligere, ligesom der er behov for en bedre kapitalstruktur og en justering af forretningsmodellen, nævner Jacob Pedersen blandt andet på en længere liste over udfordringer.

SAS-aktien falder tirsdag 0,5 pct. til 1,39 kr. Mandag bakkede aktien - trods åbningen i USA – med 0,9 pct.

Analytiker: SAS' digitaliseringsstrategi er et spørgsmål om at "holde sig på linje" 

Mere fra MobilityWatch

DI bifalder ny finanslovsaftale uden flyafgift

Hos DI Transport er direktør Michael Svane glad for, at en flyafgift ikke fandt vej til ny finanslov. Organisationen mener dog, at andre elementer i delaftale giver en "startbane" for grøn omstilling af luftfarten.

Læs også

Relaterede