MobilityWatch

Kreditorer bliver medejere i presset danskstiftet flyselskab med tocifret milliardunderskud

Det gældsplagede flyudlejningsselskab Nordic Aviation Capital har lagt fundamentet til en aftale med kreditorerne, der indebærer, at en stor del af gælden konverteres til aktier. Danske PFA har 3 mia. kr. i klemme i selskabet, der samtidig melder om kæmpe underskud og ny topchef.

Foto: Nordic Aviation Capital PR

En af verdens største udlejere af fly ser ud til at være kommet et skridt nærmere en løsning på de store gældsproblemer, der har plaget selskabet i de senere år.

Nordic Aviation Capital (NAC), der er stiftet af danske Martin Møller Nielsen i starten af 1990'erne, men som i dag har base i Irland, har som følge af coronakrisen været hårdt ramt, hvilket har gjort det svært for selskabet at betale afdrag og renter på gælden på ca. 38 mia. kr.

En gældsaftale med kreditorerne fra 2020 er løbende blevet forlænget under arbejdet med en egentlig restrukturering af selskabet, der ifølge anonyme kilder også har set på muligheder for at søge om konkursbeskyttelse.

Senest var det fremme, at der skulle en ny gældsaftale på plads inden 30 september, men allerede fredag har selskabet meddelt, at man nu har lagt rammerne for en aftale med sine største kreditorer. Den indebærer, at en stor del af selskabets gæld konverteres til aktiekapital.

Samtidig er der udsigt til en kapitalrejsning på samlet 500 mio. dollar, svarende til 3,2 mia. kr., der skal sikre selskabets genopretning.

"Vi er tilfredse med, at vi har nået en milepæl med NAC's største kreditorgrupper, som helhjertet tror på den langsigtede fremtid for NAC," udtaler Justin Bickle, der er næstformand i selskabet.

PFA er stor kreditor

Blandt NAC's største kreditorer er det danske pensionsselskab PFA, som tidligere har lånt selskabet 3 mia. kr. MobilityWatch har spurgt PFA, om selskabet også har fået konverteret lånet til aktiekapital, men foreløbig har selskabet ikke kommenteret. Det er heller ikke lykkedes at få en kommentar fra NAC.

Opret et gratis prøveabonnement på MobilityWatch her

Udover PFA har også Lego-pengetanken Kirkbi og den store nordiske kapitalfond EQT penge i klemme i NAC, da de købte sig til stor en ejerandel for år tilbage fra stifteren Martin Møller Nielsen, der i dag ejer 26 pct. af selskabet, og som tidligere på året forlod bestyrelsen i NAC.

Den konkrete størrelse for restruktueringsaftalen nævnes ikke, ligesom det heller ikke fremgår, hvor meget andelene hos de eksisterende ejere udvandes.

Det understreges i meddelelsen fra NAC, at der fortsat mangler forskellige detaljer og godkendelser i forbindelse med restruktureringsaftalen.

Kæmpe milliardunderskud og ny direktør

At NAC er presset, fremgår også af de udvalgte årsregnskabstal for perioden frem til 30. juni, som selskabet har oplyst i forbindelse med meddelelsen om restruktureringsprocessen.

Her lyder det, at omsætningen fra flyudlejningen lyder på 642 mio. dollar, hvilket er et fald på 15 pct. i forhold til året før. Samtidig betyder nedskrivninger på fly, at selskabet lander et underskud på 2,4 mia. dollar, altså ikke mindre end 15 mia. kr. Selskabet påpeger dog, at der er bedring i sigte, og at man i sommerperioden har oplevet fremdrift.

Derudover oplyser NAC, at man har indsat en ny topchef i selskabet. Der er tale om Norman C.T. Liu, der begynder med øjeblikkelig virkning. Han har bl.a. erfaring som chef for selskabet GE Capital Aviation Services og har hidtil fungeret som rådgiver for selskabet.

Liu får titel af president. Selskabet har hidtil haft Patrick de Castelbajac som adm. direktør, men han nævnes ikke i meddelelsen. Hans navn fremgår dog stadig af NAC's hjemmeside - sammen med Liu.

Samtidig lyder det, at NAC - efter konsultation med de største kreditorer - har bedt et headhunterfirma om at lede efter kandidater til selskabets ledelse til tiden efter restruktureringen.

Medie: Dansk flykæmpe får igen udsat deadline for kritisk gældsaftale 

Presset dansk flykæmpe nærmer sig kritisk deadline for enorm milliardgæld 

Mere fra MobilityWatch

DI bifalder ny finanslovsaftale uden flyafgift

Hos DI Transport er direktør Michael Svane glad for, at en flyafgift ikke fandt vej til ny finanslov. Organisationen mener dog, at andre elementer i delaftale giver en "startbane" for grøn omstilling af luftfarten.

Læs også

Relaterede