MobilityWatch

Norwegian fik 1700 ansøgninger til 20 stillinger i København

1700 håbefulde ansøgere har kæmpet om i alt 20 opslåede stillinger hos Norwegians kabinepersonale i København. Formand for fagforening peger på, at det er en tendens på tværs af selskaberne, at der er hård kamp om jobbene.

Foto: Tt News Agency/Reuters/Ritzau Scanpix

Det norske flyselskab Norwegian har for første gang efter coronakrisen slået stillinger op offentligt til kabinepersonale på basen i København, og interessen har været til at tage og føle på.

Til de 20 opslåede stillinger har Norwegian modtaget 1700 ansøgninger, fortæller Norwegians fungerende basechef for kabinepersonalet i København, René Toft-Holm, til MobilityWatch.

Han kunne forleden overrække de 20 udvalgte en Norwegian-vinge som bevis på, at de har gennemført et 14-dages kursus og snart er klar til at flyve som medlemmer af selskabets kabinepersonale.

"Vi har fået vanvittigt gode kvalificerede kandidater, så vi har faktisk allerede nu lagt næste hold op, som vi forventer går i gang i november og december," siger han.

Det bliver igen et hold på 20, der skal igennem kurset, og de kommer altså fra samme pulje af ansøgere.  Kandidaterne har fået besked om, at de har fået jobbet, men at de endnu ikke skal sige et eventuelt andet job op endnu, før de hører mere fra Norwegian, siger basechefen.

René Toft-Holm fortæller, at tendensen er den samme ved Norwegians base i Oslo, hvor 60 opslåede stillinger har fået flere end 2200 til at sende en ansøgning.

Kæmper om job i branche i knæ

At så håbefulde ansøgere kæmper om relativt få stillinger, er der flere forklaringer på, mener René Toft-Holm. Først og fremmest hænger det naturligvis sammen med coronaens livtag om luftfarten.

"Branchen er i knæ. Mange flyselskaber skærer ned og tilpasser med tidligere medarbejdere, hvad vi også selv har gjort. Så stillinger har der ikke været mange af i lang tid," siger han.

Vi har faktisk allerede nu lagt næste hold op, som vi forventer går i gang i november og december

René Toft-Holm, fungerende basechef, Norwegian

Han peger desuden på, at Norwegian har en overenskomst, hvor selskabet giver lønanciennitet, så folk, der har fløjet tidligere, starter på en højere løn.

"De ansatte har dansk overenskomst og gode lønninger, og det er klart, at det er noget, alle er interesserede i," siger han med henvisning til, at det ikke er tilfældet alle steder i branchen.

Lige nu flyver Norwegian seks fly fra basen i København, og til næste sommer har selskabet planer om at flyve 10-12 fly fra den danske hovedstad. Inklusive de 20 nyeste medlemmer er selskabet nu oppe på 152 ansatte i kabinepersonalet i København, og det skal stige yderligere frem mod næste sommer.

"Den bemanding, vi har nu, er ikke nok til 10-12 fly, så vi vil skulle ansætte flere. Om vi tager dem fra denne her pulje, vi har nu, eller om vi starter en rekrutteringsproces, det har vi ikke landet helt endnu," lyder det fra René Toft-Holm.

I den nuværende ansættelsessituation er det altså Norwegian, der kan vælge og vrage mellem de mange ansøgere, men basechefen i København ved ikke, hvor længe det billede fortsætter.

"Det er svært at sige, fordi corona er der stadigvæk. Alt kan forandre sig, og luftfart er en branche, der forandrer sig hele tiden," siger René Toft-Holm, der alligevel giver et forsigtigt bud.

"Jeg tror, at vi et langt stykke ind i 2022 også vil stå med nogle gode kort på hånden. Der er ingen tvivl om, at jo hurtigere vi er ude og få folk ind, jo bedre er det," siger den fungerende basechef.

Kabineformand: Generel tendens

Hos Cabin Union Denmark (CUD), som organiserer kabinepersonale hos blandt andre SAS, nikker formand Jonas Sommergreen Andersen genkendende til den generelle tendens, at der lige nu er ekstraordinært mange om buddet, når der skal ansættes nyt kabinepersonale.

"Det er der jo i øjeblikket på grund af coronakrisen og de her ekstreme masseafskedigelser, der har været. På vores overenskomst i SAS røg der jo knap 700 personer," bemærker han.

Formanden mener, at mange af de kabineansatte, der mistede jobbet under coronakrisen, ikke ville have problemer med at finde job i andre brancher, hvor der i øjeblikket er massiv efterspørgsel på arbejdskraft. Men så simpelt er det ikke, når man først har arbejdet i flybranchen, mener han.

På vores overenskomst i SAS røg der jo knap 700 personer

Jonas Sommergreen Andersen, formand, CUD

"Vi har jo nogle fantastiske kundeserviceegenskaber i kabinen, så man kan sagtens gå ud og finde andre servicejob. Men der er et eller andet specielt med den branche og den livsstil og det job, der gør, at folk allerhelst vil tilbage igen," siger Jonas Sommergreen Andersen.

Det er svært at svare på, hvornår der vil komme en bedre balance mellem udbud og efterspørgslen af kabinejob, mener han, men han gætter på, at der ske en normalisering i løbet af 2022.

Dels vil der komme flere job, i takt med at efterspørgslen på flybilletter begynder at nærme sig normalen igen, lyder det.

"Udover det tror jeg også, at flere næste år vil tænke; "Nej, nu hopper jeg videre til noget andet i mit liv". Om det så er uddannelse eller et andet job," siger CUD-formanden.

Efter fyring i SAS er steward kommet gennem Norwegians nåleøje: "Det sætter spor i én at blive opsagt" 

Store flyselskaber lover hurtigere refusion ved aflysninger 

Mere fra MobilityWatch

Læs også

Relaterede

Seneste nyt

MobilityWatch job

Se flere jobs

Se flere jobs

Watch job

Se flere jobs

Se flere jobs