MobilityWatch

DI: Chipmangel løses ikke ved at flytte produktion til Europa

De mikrochips, som anvendes i biler, er ikke lige så avancerede som dem, der anvendes i en Iphone. Derfor giver det ikke mening at rykke al produktion af mikrochips til Europa, da det kun er de simple mikrochips, der skal bruges i bilproduktionen, som findes på kontinentet.

Foto: Andreas Gebert/Reuters/Ritzau Scanpix

Den globale mangel på mikrochips bliver ikke løst ved at flytte produktionen til Europa, der slet ikke er det rette marked for avancerede mikrochips.

Det fortæller Peter Bay Kirkegaard, seniorchefkonsulent i Dansk Industri (DI) til MarketWire.

"Det giver ikke meget mening at etablere en stor fabrik til fremstilling af de mest avancerede mikrochips i Europa. For det er ikke her efterspørgslen efter den type chips er," siger han.

De avancerede mikrochips bruges i produkter, hvor man er afhængig høj regnekraft og mindre størrelse, herunder smartphones og computere.

Den type produktion ligger i Asien og ikke Europa, hvor der produceres større ting som biler, pumper og vindmøller. Produkter, der ikke er afhængige af små avancerede chips, men bruger billigere og lidt større chips, fortæller seniorchefkonsulenten.

"Hvis man skal øge produktionen af mikrochips i Europa, skal man sørge for, at det er den type mikrochips, som de europæiske virksomheder efterspørger, udtaler Peter Bay Kirkegaard og understreger, at der ikke er meget produktion i Europa, der bruger avancerede mikrochips."

I midten af november åbnede EU-Kommissionen for at støtte den europæiske produktion af avancerede mikrochips. Ifølge DI's seniorchefkonsulent er det dog ikke nødvendigvis den type chips, der er efterspørgsel på i Europa.

"Der er nok mere er tale om symbolpolitik fra EU's side, hvor man fra politisk side gerne vil vise, at man er med på den nyeste bølge, hvilket er forfejlet, udtrykker han og refererer til den europæiske bilindustri."

Chipsene som biler bruger skal ikke kunne lige så meget, som dem der er i en iPhone. Modsat i en smartphone er der i biler plads til de større og mindre avancerede.

Ifølge Peter Bay Kirkegaard kan producenterne af de avancerede mikrochips dog have en særlig interesse i etablere produktion i Europa.

"Virksomheder, der godt vil etablere produktion i Europa, vil gøre det ud fra nogle politiske signaler om, at de vil få nogle skattefordele eller statsstøtte i ryggen til etableringen af det."

Forsyningsproblemet bliver ikke løst ved blot at flytte produktion til Europa, men ved at øge den, hvilket godt kan gøres i Asien, vurderer han.

En øget produktion kan dog resultere i, at man om fem år står med et overudbud af mikrochips.

"Det er ikke for at sige, at EU ikke skal øge produktionen. Men man skal sørge for, at det er markedsdrevet."

Mikrochipmangel sender britisk bilproduktion tilbage til 1956

Ford og General Motors vil udvikle egne mikrochips 

Mere fra MobilityWatch

Yngre piloter går nu i åben krig med SAS-piloterne og Dansk Metal

Flyvebranchens Personaleunion, FPU, der især organiserer de yngre piloter, går midt i SAS-konflikten og pilotstrejken i struben på deres egne pilotkolleger og Dansk Metal. Dansk Metal kannibaliserer og ønsker blot de yngre piloters arbejdspladser lukket, siger FPU-formanden.

Læs også

Relaterede

Seneste nyt

MobilityWatch job

Se flere jobs

Se flere jobs

Watch job

Se flere jobs

Se flere jobs