
Kommende chauffører risikerer at vente over 100 dage på at komme til køreprøve. Det viser en rundspørge foretaget af ATL, DI Transport og 3F, der nu går sammen i et fælles opråb til Færdselsstyrelsen.
”Det er utilfredsstillende, at kommende lastbilchauffører skal vente i månedsvis på at komme til køreprøve. Og det er endnu værre, at ventetiderne tilsyneladende bliver længere og længere. Hverken virksomheder eller elever er tjent med situationen. Derfor har vi skrevet til Færdselsstyrelsen og bedt dem om at prioritere området,” lyder det fra direktør i ATL, Lars William Wesch.
Det er især elever, der ikke har en ren helbredsattest, der må vente tålmodigt. Her kan der være brug for en ekstra helbredsundersøgelse, ellers skal de sende dokumentation for, at de er raske, for at komme til køreprøve.
På nogle skoler skal op mod 40 pct. af eleverne levere supplerende helbredsoplysninger, mens det for andre kun 5 pct. De mere end 100 dages ventetid kan blive forlænget med mellem 7 og 60 dage, hvis eleven dumper den teoretiske eller praktiske prøve.
Færdselsstyrelsen overtog ansvaret for området fra politiet 1. oktober, men det har ifølge af ATL, DI Transport og 3F ikke gjort ventetider kortere – snarere tværtimod.
"Vi er i en akut situation, som myndighederne bør sætte alt ind på at løse. Virksomhederne har store udfordringer med at skaffe kvalificerede medarbejdere, og de har ikke brug for at kommende medarbejdere bliver forsinkede på grund af et uhensigtsmæssigt bureaukrati," lyder det fra Michael Svane, branchedirektør i DI Transport.
Danske Medier advarer mod at fjerne 11 kg-regel: Rammer pizzabude og avisomdelere
Søren Gade stemte for – men han tvivler på realismen i fartgrænse på 30 km/t