MobilityWatch

Analytiker om SAS-estimat: For optimistisk efter konkurrents nedjustering

Der er stor risiko for, at SAS-underskuddet i indeværende regnskabsår bliver større end forventet, efter Omikrons indtog, vurderer Sydbank.

Foto: Tt News Agency/Reuters/Ritzau Scanpix

Omikron-variantens fremmarch er skidt nyt for flybranchen, der var ved at kæmpe sig tilbage efter det seneste års hårde coronaperiode. Onsdag tog lavprisselskabet Ryanair så konsekvensen og nedjusterede selskabets forventninger til året, mens også SAS kan se frem til at blive hårdt ramt.

"Vi forventer også, at den Omikron-relaterede nedgang i skandinavernes rejselyst vil påvirke SAS. Meget tyder derfor på, at vores forventning om et SAS-underskud på 1,4 mia. svenske kr. i 2021/22 er for optimistisk," vurderer Jacob Pedersen, der er aktieanalysechef hos Sydbank. Han fastholder derfor en salgsanbefaling for aktien.

Ifølge analysechefen har Ryanair og SAS grebet trafikgenrejsningen meget forskelligt an. Ryanairs flyvninger var allerede i november 2021 på niveau med aktiviteten i 2019 før corona, mens SAS i samme periode kun fløj kun cirka halvt så meget som i 2019.

"Ryanair har altså været langt mere aggressiv i sin trafikgenrejsning – nok i særdeleshed fordi selskabet har villet udnytte - med held - finansielle muskler og lave omkostninger til at vinde markedsandele, og fordi selskabet er mere let til bens og kan agere mere fleksibelt på ændringer i trafikken," skriver Jacob Pedersen.

Den aggressive tilgang og opskaleringen til mere trafik har dog givet bagslag i forhold til indtjeningen hos Ryanair, da rejselysten igen er faldet med Omikron-variantens ankomst.

Lavprisselskabet måtte da også torsdag nedjustere forventningerne til et underskud på 250-450 mio. euro mod et tidligere ventet underskud på 100-200 mio. euro i regnskabsåret, der løber frem til marts 2021.

Omvendt har SAS været langsommere ude af starthullerne, og det kan faktisk vise sig at være en lille fordel, vurderer Jacob Pedersen.

"Med Omikron i spil og i sammenligning med Ryanair hjælper det SAS, at selskabet har været mere mådeholdende i trafikopstarten. Det betyder dog ikke, at SAS går fri af negative effekter," skriver han.

Ifølge data fra rejsesøgemaskinen Momondo er danskernes rejselyst nemlig banket tilbage til sommerens niveau, hvilket ligger 40-45 pct. lavere end normalen - og billedet er det samme i Norge og Sverige.

"Vi forventer derfor også, at SAS bliver økonomisk ramt af mere beskeden rejselyst. Det bliver formentlig synligt i trafiktallene for december, selv om juletrafikken her vil trække lidt op," skriver Sydbanks analysechef, der dog påpeger, at meget kan ske i de kommende måneder.

"Flyselskaberne kan håbe på, at Omikron viser sig at være langt mindre dødelig, så alle de aktuelle restriktioner hurtigt kan tilbagerulles. På den anden side er det heller ikke svært at finde mange andre langt mere dystre scenarier," lyder det videre.

Ryanair hårdt ramt af Omikron: Skærer i kapacitet og nedjusterer 

Mere fra MobilityWatch

Læs også

Relaterede

Seneste nyt

MobilityWatch job

Se flere jobs

Se flere jobs

Watch job

Se flere jobs

Se flere jobs