MobilityWatch

Medie: EU vil kræve mest kapital fra private investorer i SAS-redning

Ifølge norsk medie har SAS fået udarbejdet en juridisk vurdering, hvis konklusion er, at den danske og svenske stat ikke må redde det kriseramte flyselskab alene. Tværtimod skal private investorer stå for størstedelen af den nye kapital.

Foto: Jens Dresling/Politiken/Ritzau Scanpix

Det strammer til i forhandlingerne, der skal redde det delvist statsejede flyselskab SAS.

Selskabet arbejder på at føre spareplanen SAS Forward ud i livet, der skal skære årlige omkostninger for 7,5 mia. svenske kr., svarende til 5,3 mia. danske kr. samt barbere en betydelig del af selskabets enorme gæld væk. Endelig skal der hentes frisk kapital ind i forretningen, hvis det kriseramte flyselskab skal overleve.

SAS har tidligere meldt ud, at det går trægt i forhandlingerne, og flere gange har det været fremme, at såvel fagforeninger som kreditorer formentlig bare venter på, at den danske og svenske stat kommer til undsætning og sender et større milliardbeløb ind i SAS, som det er sket før, for at undgå en konkurs.

Ifølge det norske erhvervsmedie Dagens Næringsliv er der dog tvivl om, hvorvidt konkurrencemyndighederne i EU vil godkende det.

SAS selv vil ikke kommentere, men ifølge mediets oplysninger skulle bestyrelsen i flyselskabet tidligere på året have fået udarbejdet en juridisk vurdering, hvor konklusionen er, at EU vil sætte foden ned over for en statslig redningspakke, hvis ikke gælds- og omkostningsniveauet først skæres mest muligt ned.

Desuden, afslutter advokaterne, vil private investorer skulle stå for størstedelen af pengene i en redningsplan.

Opret et gratis prøveabonnement på MobilityWatch her

Dagens Næringsliv skriver, at ifølge anonyme kilder stiller den danske og svenske stat sig bag den juridiske vurdering. Staterne har tidligere afvist at kommentere en fremtidig kapitalindsprøjtning.

Den juridiske vurdering skulle desuden være blevet delt med flere af de største kreditorer - herunder leasingselskaberne, som SAS har en stor gæld til.

Det er sket med det formål at tydeliggøre, at de ikke skal regne med statslig hjælp til SAS, med mindre de laver den gældskonvertering, som SAS-ledelsen har lagt op til, og hvor milliarder i gæld veksles til aktier, og hvor der vil ske en massiv udvanding af de eksisterende og i forvejen hårdtprøvede aktionærer.

En Norwegian-proces?

Det har tidligere været fremme i dækningen af spareplanen hos SAS, at det er sandsynligt, at selskabet kan ende i en rekonstruktionsproces, der er lig den, som lavpriskonkurrenten Norwegian var igennem sidste år.

Det har Sydbank-analytiker Jacob Pedersen bl.a. vurderet over for MobilityWatch – herunder med henvisning til, at SAS-ledelsen for nylig selv indikerede, at hvis ikke kreditorer og fagforeningerne rykker sig i forhandlingerne, så kan processen ende ved domstolene.

Ifølge oplysningerne fra Dagens Næringsliv er der da allerede nu også et vist link til den norske proces.

SAS har nemlig i forbindelse med SAS Forward-planen hyret det britiske konsulenthus Seabury Capital og partner Alexis Fekete, der også var involveret i processen hos Norwegian. Her lykkedes det at få private investorer ombord med milliardbeløb i frisk kapital, efter at konkursbeskyttelsen blev godkendt.

Ifølge det norske medies oplysninger er der hos ledelsen i SAS en klar forventning om, at private investorer er villige til at skyde ny kapital i flyselskabet, når redningsplanen er gennemført.

Hvilke investorer, der skulle være tale, nævnes ikke.

Det svenske medie Dagens Industri har dog tidligere beskrevet, at appetitten på en kapitalindsprøjtning fra den stenrige svenske Wallenberg-familien, der har den tredjestørste ejerandel af SAS efter staterne, skulle være begrænset.

Vigtige uger venter i forhandlinger om SAS-redning: ”Der er lagt op til action”

Mere fra MobilityWatch

Læs også

Relaterede

Seneste nyt

MobilityWatch job

Se flere jobs

Se flere jobs

Watch job

Se flere jobs

Se flere jobs